fb
אתר היסתורה

היסתורה

פוליטיקה של בתי כהונה

מאמרים ופרשנויות על ההיסטוריה והתהוותה של תורת ישראל

מדוע נכתב ספר במדבר ואת מי הוא הרגיז?

ארון הברית - ציור ג'יימס טיסו
ארון הברית - ציור ג'יימס טיסו
ציור ארון הברית - ג'ימס טיסו - תמונה מויקיפדיה
מי כתב את ספר במדבר? האם יכול להיות שהספר נכתב כדי לחולל הפיכה פוליטית בתוך בית הכהונה? אם כן, מי חולל את אותה הפיכה וכנגד מי היא כוונה?

ספר במדבר מכיל פרקים שנכתבו על ידי מספר מחברים ושחלקם פרקים שנערכו עם השנים. האם ניתן לזהות אלו פרקים נכתבו ראשונים ומה היה המניע לכתיבתם, ואלו הם פרקים שנוספו על ידי מי שאולי התנגדו לאג'נדה של מחברי הטקסט הקדום?

אחת הדרכים לזהות איפה התחיל ספר מקראי חדש ואיפה זו עריכה שנוספה אליו מאוחר יותר היא לחפש את הפתיחה "אלה תולדות". אלה תולדות עשיו, אלה תולדות אדם, אלה תולדות אהרון ומשה, וכדומה. כך נראית פתיחה אופיינית לחיבור מקראי. פרק ג בספר במדבר הוא אחד מהפרקים האלה ולא במקרה. ספר במדבר המקורי לטענתי החל בפרק ג ואילו הפרקים א וב נכתבו לדעתי על ידי מתנגדי הספר בגרסתו הראשונה כדי לשנות את רוע הגזרה שהביא הספר הזה מבחינתם.

ומה היה כל כך נורא בספר המקורי, זה שנפתח בפרק ג? אני רוצה להראות שהוא נכתב כחלק מרפורמה שאלעזר או פנחס בנו בצעו בתוך משפחת הכהונה, היא שבט לוי. רפורמה, אולי נכון יותר לומר הפיכה, שבמסגרתה הם אלו שלקחו לעצמם את תפקידי ההנהגה ואילו חבריהם הכוהנים האחרים משבט לוי נדחקו לתפקידים הזוטרים.

לא צריך להיות גאון גדול בשביל לראות שפרקים ג' ו ד' מעניקים סמכויות רבות לאלעזר ובנו פנחס. מכאן אפשר להבין גם מי עמד מאחורי כתיבת הפרקים הללו בספר. אלו אנשי פנחס ואלעזר שהקנו לעצמם כוח ושליטה בכהונה הגדולה. הטקסט המקראי מדבר בעד עצמו. פרקים אלו הם כתב המינוי בו אלעזר מונה לנשיא הנשיאים, ושאר הכוהנים זכו להיות השין גימלים בשער המשכן או הסבלים שלו בזמן המסעות במדבר, או אלו שאחראים על ניקיון האבק של המנורה.

סקירה של ספר במדבר (עד פרק כו), סיפור אחר סיפור, מראה כיצד הסיפורים מקדמים את אותה אג'נדה, שנועדה לקבע את ההיררכיה החדשה. לדוגמה סיפור קורח ועדתו מדיר מעבודת הקודש את מי שאינם מזרע אהרון שאלעזר הוא בנו, או סיפור בלק ובלעם שבסופו פנחס בנו של אלעזר מקבל את המינוי הבלעדי מאלוהים לעולמי עולמים להיות זה שיעבוד אותו במשכן, ובכך בעצם כל בניו האחרים של אהרון הוצאו גם הם מהמשחק.

הנה למשל כתב המינוי המעניק לפנחס בנו של אלעזר את הכהונה הגדולה לדורי דורות:

"וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם … לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם. וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם". (במדבר כה).

מי שלא אהבו את הספר והרפורמה שהתלוותה אליו הם בראש ובראשונה הכוהנים האחרים משבט לוי, שהפיכה זו לא הטיבה עימם בלשון המעטה. חשוב להבין כי רפורמה באותן השנים לא היתה כמו הרפורמה בשוק הסלולרי שהונהגה בימינו. לא שאני מזלזל בטייקונים ובכוחם, אבל בכל זאת אף אחד לא ערף ראש למי שהערים קשיים בביצוע הרפורמה.

שני הפרקים הראשונים של ספר במדבר הם הקול של מי שהתנגדו לרפורמה של אלעזר ופנחס בנו. אלו האנשים שלא קבלו את מרותם ויצאו נגד המהלך.

מה יש בהם באותם שני פרקים ראשונים שמסגיר את היותם תגובת הנגד לרפורמה של אלעזר ופנחס? בפרק זה אנחנו שומעים בשנית על מפקד, שלא במקרה מופיע גם בספר שמות.

תחילה אסביר את אופן המחשבה הכוהנית באותן השנים, כפי שאני מבין אותו. ספר שמות באותו הזמן כבר כתוב, והוא ספר התורה. הוא מעין הסכם קואליציוני בין כל הכוהנים. בספר "שלושה לוחות הברית" תוכלו לראות פירוט של כל סעיפיו של ההסכם, ולמרבה ההפתעה, על אף שהוא קדום מאד ומנוסח כסיפור, יש בו את כל המרכיבים הנדרשים. הוא מכיל את תיאור היחסים בין כל פלגי הכהונה וקובע את יחסי הכוחות ביניהם. המצע של הקואליציה ותפיסת העולם של הגוף החדש מתוארים בו כנדרש. מופיע בו פירוט של חלוקת המשרות והג'ובים לכל המעורבים, ביניהם לא רק הכוהנים. הכול מתואר בצורה מפורטת כפי שמתבקש שיתקיים בהסכם ייסוד שותפות טוב.

לכן מתנגדי הרפורמה החדשה פונים אל ספר שמות ו"מזכירים" לאלעזר ופנחס מה סוכם בעבר. ואם הולכים לגרסה בספר שמות המתארת את אותו המפקד שמוזכר בשנית בפתח ספר במדבר, רואים כי הוסכם  שהכהונה תונהג דווקא על ידי איתמר, אחיו של אלעזר. כך שלא מפתיע כי איתמר או מי מיורשיו ראו לנכון להוסיף את שני הפרקים הראשונים, שבעצם מתווכחים עם המפקד שאלעזר ופנחס הכניסו לספר במדבר המופיע היום בפרק כו.

וכך מתואר מינויו של איתמר בספר שמות:

"אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת, אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל פִּי מֹשֶׁה: עֲבֹדַת, הַלְוִיִּם, בְּיַד אִיתָמָר, בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן וּבְצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר, לְמַטֵּה יְהוּדָה, עָשָׂה, אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת מֹשֶׁה.". (שמות לח).

הסיבה שאנשי איתמר חוזרים על המפקד המופיע בספר שמות שוב בפרקים א-ב בספר במדבר היא משום שהם עדות והוכחה לכך שסוכם כי כל הכוהנים יוכלו לכהן במשכן ולא רק אלעזר ומשפחתו. בכך הם למעשה דורשים להחזיר את המצב לקדמותו לפני אותה מהפכה שאלעזר ובנו פנחס מנסים לעשות.

ראיות לכל הנאמר כאן תמצאו בספר "שלושה לוחות הברית". הספר מציג את נקודות המחלוקת בין הכוהנים ומראה בשפה פשוטה וקריאה כיצד הן משתקפות במקרא ובתורה שבעל פה. אלו תמיד היו מחלוקות פוליטיות שהיו בימים ההם, בזמן שספרות זו נכתבה, בין הכוהנים. מחלוקות על אותם הנושאים שגם כיום, בימינו, פוליטיקאים מתווכחים עליהם: על נדל"ן (השליטה במקדשים), על הנהגה וכוח, וכמובן על כסף, הרבה כסף. כל אלו משתקפים בספרות הקודש שנכתבה לאורך שנים ארוכות ותוכלו למצוא לכך ראיות רבות בספר "שלושה לוחות הברית".

אהבתם? מעניין? שתפו את הכתבה עם החברים שלכם

Facebook
WhatsApp
Email

אולי יעניין אותך גם

מגילות שפירא
יהוה

מגילות שפירא: זיוף או אמת

עקבותיהן של מגילות עתיקות אבדו לאחר שעננת זיוף הוטלה עליהן. שפירא, שנחשד בזיוף, התאבד. כיום חוקרים מערערים על הקביעה שמדובר בזיוף, וטוענים כי מדובר במגילות החשובות ביותר שהתגלו מעולם

קרא עוד »
מי כתב את מגילת רות
איך חג נולד

מתי ולמה נכתבה מגילת רות

על אף שהסיפור מתרחש לכאורה בתקופת השופטים זמן חיבור המגילה הוא בבית שני. מה קרה בימים ההם שהוביל לכתיבת מגילה חתרנית היוצאת נגד הכהונה הירושלמית?

קרא עוד »
חג הביכורים - חג שבועות
איך חג נולד

גלגולו של חג השבועות

מתי הפך חג השבועות מחג הביכורים לחג מתן תורה ולמה? ומדוע בחורי ישיבות שהגיעו בעליה השנייה מישיבות באירופה החזירו אותו להיות חג הביכורים?

קרא עוד »
איך חג נולד

גלגולו של חג הפסח

כיצד חגגו את החג בימי המקרא ומה גרם לחג להשתנות? התשובה: פוליטיקה. פוליטיקה והרבה דם שנשפך, בעקבות מחלוקת ומאבק גדול בין שני בתי כהונה מתחרים.

קרא עוד »
אתר היסתורה
Uncategorized

איך נולד אתר היסתורה

קוראים רבים מבקשים שאספר על עצמי. מי אתה? מה למדת? איך הגעת לכל מה שאתה כותב עליו כאן? אז בפוסט הזה אנסה לתת תשובות לחלק מהשאלות הללו.

קרא עוד »
פפירוס מתעודות יב - בקשה לשיקום המקדש ביב
יהוה

האם קורבן אשם בבית המקדש הוקרב עבור האל אשם ולא לאל יהוה?

חונכנו שעם ישראל סגד לאל אחד. אבל האם כך היה בימי בית ראשון ושני? יומני קהילה יהודית קדומה חושפים ממצא מפתיע במיוחד: היהודים עבדו את האל אשם לצד עבודת האל יהוה. האם קורבן אשם מקורו באל ששמו היה אשם?

קרא עוד »
מתנה שלושה לוחות הברית
מתנה מיוחדת ולא שגרתית למתעניינים במקרא והיסטוריה

התכנים בבלוג הם פרי עבודת חקר ממושכת ומעמיקה שבחנה כתבי קודש יהודים רבים ושונים, כגון התנ"ך, חלקים מהמשנה, התלמוד הירושלמי והבבלי, מגילות מדבר יהודה, הספרות החיצונית, ממצאים ארכיאולוגיים שונים, כרוניקות בבליות, אשוריות, פרסיות ועוד.

עבודה שהראתה כי רוב כתבי הקודש היהודיים הם תוצר של פולמוס ארוך שנים, מלווה במאבקים קשים, בין שני בתי כהונה. הספר חושף את רצף המאבקים, העקובים מדם יש לומר, בין הכוהנים משני הזרמים, על כסף, נדל"ן כוח ושליטה. ומצביע על השתקפותם בטקסט המקראי ובתורה.  

תוכלו למצוא ראיות רבות, הרחבות ודוגמאות רבות לנאמר בפוסט זה בספר "שלושה לוחות הברית" שמביא את עיקרי הממצאים של עבודת החקר המקיפה הזו, בשפה פשוטה ונהירה לכל נפש.

לרגל ההשקה – עשרת ימי הנחה…
49 שקל בלבד לספר מודפס + 15 שקל משלוח (רק באתר המחיר – הזול ביותר)
29 שקל בלבד לספר אלקטרוני

דילוג לתוכן