fb
אתר היסתורה

היסתורה

פוליטיקה של בתי כהונה

מאמרים ופרשנויות על ההיסטוריה והתהוותה של תורת ישראל

המאבק על ההנהגה בין יהושע בן נון לכלב בן יפונה

חטא המרגלים
חטא המרגלים
תבליט על הבית בפרג. המרגלים שבים עם אשכול ענבים.
המאבק על ההנהגה בין בתי הכהונה: כוהני אפרים קידמו את נשיא שבט אפרים יהושע בן נון, ואילו כוהני יהודה - את נשיא שבט יהודה כלב בן יפונה. על מה היה המאבק?

חלקים גדולים במקרא נוצרו כתוצאה ממאבק בין שני בתי כהונה מתחרים והם תוצר של פולמוס ארוך שנים ביניהם. אחד מהמאבקים האלו הוא המאבק על ההנהגה.

חלקים גדולים של התנ"ך הם ביטוי למאבקים שהיו בין שני בתי כהונה מתחרים, מי שמרכזו היה בשבט אפרים, ומנגד מי שמרכזו היה בשבט יהודה. הכוהנים משני בתי הכהונה האלה נאבקו ביניהם על סוגיות פוליטיות בנות הזמן שבו הם חיו, והתמקדו בעיקר באותם נושאים שפוליטיקאים מתווכחים עליהם גם בימינו, כמו בעלות על נדל"ן, כוח ושליטה והרבה כסף. אלא שאם היום נכסי הנדל"ן הנחשבים הם מרכזי הקניות או בארות הגז הטבעי, בתקופה ההיא המאבק היה על השליטה במקדשים ועל קהל המבקרים בהם. ויכוחים על ההנהגה ועל המקדשים, שהיו למקור הכנסה, עומדים בלב הטקסט המקראי, שמתחילתו ועד סופו ספוג בפוליטיקה הכוהנית של סוף האלף השני והאלף הראשון לפני הספירה.

ביטוי למאבקים על ההנהגה – יהושע בן נון נגד כלב בן יפונה

אפשר ללמוד על הוויכוח שהיה בין הכוהנים משני בתי הכהונה מתוך הגרסאות הסותרות בתנ"ך, שהן ביטוי למחלוקות שהיו בין מחברי המקרא. סיפור המרגלים שמופיע בספר במדבר הוא דוגמה לכך.

סיפור המרגלים – המאבק בין כלב בן יפונה ליהושע בן נון

בספר במדבר מסופר לנו סיפור חטא המרגלים, החטא שבגללו כל דור המדבר ימות ולא ייכנס אל הארץ. אזכיר בקצרה את הסיפור: משה שולח נציג מכל שבט לתור את הארץ כדי לברר את טיבה ולבחון אם אפשר יהיה לכבוש אותה. שנים עשר השליחים, בהם כלב בן יפונה ויהושע בן נון, שבים מהמסע ומדווחים כי הארץ תהיה קשה לכיבוש. מבחינת המחבר, המרגלים מוציאים את דיבת הארץ רעה, דבר שמוצג כחטא שבגינו גוזר האל מוות על כל העם מבן עשרים שנה ומעלה. אולי לנו היום זה נשמע עונש קצת מוגזם, הרי רק מדובר בחוות הדעת המודיעינית של 11 אנשים מסוימים, שבסך הכול מילאו את תפקידם. בכל אופן, בסיפור המחבר חושף שישנו צדיק אחד בקרב כל השליחים והוא כלב בן יפונה שמציג עמדה שונה מחבריו: "וַיֹּאמֶר עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ" (במדבר יג, ל).

המסקנה של האל נוכח זאת, לדעת המחבר כמובן, היא כי כל העם ימות, אך כלב בן יפונה לא ימות ויזכה להיכנס אל הארץ המובטחת.

אך כשבוחנים את הטקסט, מוצאים שיש בו גרסה נוספת ובה מוצגת עמדה שונה, של מחבר אחר שאולי לא אהב את מה שנכתב. הוא הוסיף גרסה משלו, ולפיה גם יהושע בן נון יזכה בכרטיס כניסה לארץ בעודו בחיים.

שתי הגרסאות של סיפור המרגלים

כך כותב המחבר הראשון, מכוהני יהודה, שלפיו אלוהים בחר בכלב:

"וְעַבְדִּי כָלֵב עֵקֶב הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ וַיְמַלֵּא אַחֲרָי וַהֲבִיאֹתִיו אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בָּא שָׁמָּה וְזַרְעוֹ יוֹרִשֶׁנָּה" (במדבר יד, כד).

כך כותב המחבר השני, מבית הכהונה השני שמרכזו באפרים, שאולי מנסה לשנות את רוע הגזרה ולקבוע כי גם יהושע בן נון יזכה לאותו המעמד:

"וַיָּמֻתוּ הָאֲנָשִׁים, מוֹצִאֵי דִבַּת הָאָרֶץ רָעָה בַּמַּגֵּפָה לִפְנֵי יְהוָה. וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וְכָלֵב בֶּן יְפֻנֶּה חָיוּ מִן הָאֲנָשִׁים הָהֵם" (במדבר יד, לז).

למען האמת, קשה לומר איזה מהגרסאות היא הראשונה ואיזה השנייה. אני הייתי מעריך דווקא שהגרסה שבה מופיעים כלב ויהושע יחד היא הראשונה, והיא נכתבה בתקופה שבה שני בתי הכהונה עדיין היו בקואליציה, לפני שפוצלו שני בתי הכהונה לממלכת ישראל ולממלכת יהודה. רק אז, לאחר שנוסדה ממלכת ישראל וכוהני אפרים אינם יכולים למחות עוד, כוהן יהודאי הוסיף את הגרסה שלפיה רק כלב הוא שייכנס אל הארץ. כפי שתראו מייד, דבר דומה מופיע גם בדוגמאות אחרות.

בכל מקרה, דבר אחד ברור: מדובר בוויכוח על ההנהגה בין כוהני אפרים לכוהני יהודה. על פי כוהני אפרים, נשיאם יהושע בן נון, נבחר גם הוא על ידי האל ומעמדו אינו נחות משל כלב בן יפונה, שהוא מי שהיה המועמד להנהגה של כוהני יהודה.

אילו זה היה מקרה יחיד, הייתי ספקן וחושד שמדובר בטעות קולמוס, אך אפשר להראות שמדובר בוויכוח מהותי בקרב הכוהנים, שחוזר על עצמו, על הנהגת העם ועל בחירתו של האל במנהיג המועדף, שהבחירה בו היא בעצם בחירתו של האל בהם.

שלוש הגרסאות של כיבוש העיר דְּבִיר

דוגמה נוספת למאבק על ההנהגה הוא כיבוש העיר דְּבִיר. כיבוש העיר מופיע במקרא שלוש פעמים: פעם אחת בידי כלב בן יפונה, פעם שנייה בידי יהושע בן נון ופעם שלישית בידי כלב בן יפונה בהדגשה על כך שכיבוש העיר קורה כאשר יהושע בן נון כבר איננו בין החיים.

שלוש הגרסאות הן חלק מאותו הוויכוח על ההנהגה בין שני בתי הכהונה. המחלוקת על העיר דְּבִיר נובעת לא מעט מהעובדה שדְּבִיר היא עיר מקדש בשטחה של יהודה. תיאור כיבוש העיר בידי יהושע בן נון, נשיא שבט אפרים, הוא אמירה פוליטית, ולפיה המקדש נמצא בשליטת כוהני שבט אפרים, שהם אגב הכוהנים שיכהנו במקדשים שבשטחה של ממלכת ישראל לכשתקום. דבר זה צרם לכוהני בּית צדוק מיהודה, וכאשר בית צדוק הצליח לדחוק את כוהני אפרים ממעוזי הכוח, אנשיו כתבו גרסה נוספת, ולפיה כלב בן יפונה הוא מי שכבש את העיר דביר. ייתכן שגרסה זו נוספה בימי שלמה, כאשר זה ממנה את צדוק לכוהן על פני אביתר הכוהן מצאצאי עלי הכוהן, שהשתייך לבית הכהונה המתחרה וכיהן בימיו של דוד.

צורת כתיבה זו, שבה מעבירים את כיבוש העיר מיד ליד, היא מעין רישום בטאבו מבחינתם, ולפיו השליטה במקדש שבעיר דְּבִיר היא שלהם. 

הגרסה השלישית מופיעה בפתח ספר שופטים. גם היא חלק מאותו פולמוס ארוך שנים עם כוהני שבט אפרים. היא נכתבה ככל הנראה עם פיצול הממלכה והקמת ממלכת ישראל בידי ירבעם בן נבט לאחר מות שלמה. אז משתלטים כוהני אפרים על המקדשים בממלכת ישראל בחסות ירבעם בן נבט מייסד הממלכה, ומגרשים את כוהני בית צדוק מהמקדשים שבשבטים אפרים, בנימין, דן ומנשה. עריכתו של ספר שופטים משקפת את תגובתם של כוהני בית צדוק המגורשים והכואבים. הם עורכים את ספר שופטים, עריכה שבמסגרתה הם מוסיפים רשימת כיבושים ארוכה, ולפיה שבט יהודה זכה בהם, לשיטתם בתמיכת האל, ולעומתם עומדת רשימת כיבושים שֶׁל השבטים האחרים שמהם גורשו, והם מתוארים ככיבושים שלא היו בתמיכת האל.

פוליטיקה כוהנית בספר שלושה לוחות הברית

בסופו של דבר, מדובר בוויכוח פוליטי ובמאבקי שליטה בהנהגה ובמקדשים. לא אכנס כאן למוצאו הקניזי של כלב בן יפונה ולקשר של אנשי שבט קנז עם כוהני יהודה, קשר ארוך שנים, שעליו אתם מוזמנים לקרוא בספר "שלושה לוחות הברית", ובו אני צולל אל מעמקי הוויכוח.

עריכת ספר דברים – עדות מהארכאולוגיה למחלוקת על ההנהגה

עדות נוספת למחלוקת זו מגיעה מהארכאולוגיה. נוסח קדום של ספר דברים, השונה מהנוסח המוכר לנו, חושף אף הוא את המחלוקת הזו על ההנהגה בין שני בית הכהונה. מדובר בנוסח קדום המכונה מגילות שפירא שחשף בשנת 1883 ויליאם מוזס שפירא, ובשנים האחרונות מסעיר מאוד את המחקר. במיוחד משום שבאותן השנים שבהן שפירא חשף את המגילות הוא הואשם בזיופן, אך בשנים האחרונות עולות עוד ועוד טענות של חוקרים המערערים על טענת הזיוף. שפירא עצמו התאבד עקב ההאשמות הקשות נגדו, ומכיוון שהנוסח המקורי לא נשמר, לא ניתן לעשות היום בדיקות מעבדה שיאששו את אמינות המגילות. אולם כאשר בוחנים את תוכן המגילות ומשווים בין נוסח ספר דברים הקדום לנוסח המוכר לנו, עולה באופן מובהק המחלוקת הזו על ההנהגה בין יהושע בן נון לכלב בין יפונה. לדעתי, קשה להאמין שזייפן בשנת 1883 היה יכול להעלות בדעתו לשתול טקסט שיחשוף את המחלוקת הזו במגילה העתיקה.

עדות למאבק בין הכוהנים מן הארכיאולוגיה

בשני מקומות שונים בנוסח הקדום מוזכר סיפור המרגלים, ובו כלב בן יפונה, עם יהושע בן נון, מתוארים כמי שזכו להיכנס אל הארץ. אולם בנוסח המוכר לנו, המאוחר יותר ושנערך לדעתי עריכה צדוקית, מופיעה גרסה שונה, ולפיה יהושע בן נון מנושל ובמקומו זוכה לרשת את הארץ כלב בן יפונה. במילים אחרות, נראה שבמסגרת עריכה שכוהני בית צדוק עשו לספר הקדום, הם שינו בשני המקומות האלו את הטקסט, כמובן על פי האג'נדה שלהם, האג'נדה של כוהני יהודה.

במקרה אחד, הם משמיטים את יהושע בן נון, מנשלים אותו ומוסיפים כי כלב בן יפונה וממשיכי דרכו הם מי שירשו את הארץ.

ספר דברים הקדום

ספר דברים בנוסח המסורה

בלתי [עבדי כלב] בן יפנה ויהשע בן נן העמד לפנך המה יבאו שמה ולהם אתננה.

וְעַבְדִּי כָלֵב עֵקֶב הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ וַיְמַלֵּא אַחֲרָי וַהֲבִיאֹתִיו אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בָּא שָׁמָּה וְזַרְעוֹ יוֹרִשֶׁנָּה. (דברים יד)

במקרה השני, אומנם כוהני בית צדוק הותירו את יהושע בן נון, אך הפכו אותו ואת ממשיכי דרכו למי שלא הבחינו בין טוב לרע, וכלב בן יפונה לעומתו הוא מי שירש את הארץ וממשיכיו הם מי שהאל יהוה בחר בהם. הקביעה שכלב הוא שירש את הארץ, משמעותה שהארץ ומקדשיה שייכים לכוהני יהודה, מי שעורכים את הטקסט, והקביעה הערכית לכאורה של המחבר, ולפיה הוא וחבריו ידעו מה טוב ומה רע, לעומת אנשי יהושע בן נון, היא אמירה פוליטית ולא אמירה מפיו של האל.

ספר דברים הקדום

ספר דברים בנוסח המסורה

וי[חר] אף אלהם וישבע לאמר חי [אני] כי כל העם הראם את אתתי ואת מפתי אשר עשתי זה עשר הפעם ולא האמנו ולא שמעו בקלי אם יראו את הארץ הטב[ה א]שר נשבעתי לתת לאבתכם בלתי [עבדי כלב] בן יפנה ויהשע בן נן העמד לפנך המה יבאו שמה ולהם אתננה. ואתם פנו [ל]כם וסעו המ[דברה] דרך ים סוף עד תם כל הדר א[נ]שי המרבה מק[ר]ב המחנה 

וַיִּשְׁמַע יְהוָה אֶת-קוֹל דִּבְרֵיכֶם וַיִּקְצֹף וַיִּשָּׁבַע לֵאמֹר, אִם-יִרְאֶה אִישׁ בָּאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה הַדּוֹר הָרָע הַזֶּה אֵת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לָתֵת לַאֲבֹתֵיכֶם , זוּלָתִי כָּלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה הוּא יִרְאֶנָּה וְלוֹ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר דָּרַךְ בָּהּ וּלְבָנָיו יַעַן אֲשֶׁר מִלֵּא אַחֲרֵי יְהוָה. גַּם בִּי הִתְאַנַּף יְהוָה בִּגְלַלְכֶם לֵאמֹר גַּם אַתָּה לֹא תָבֹא שָׁם.  יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן הָעֹמֵד לְפָנֶיךָ הוּא יָבֹא שָׁמָּה אֹתוֹ חַזֵּק כִּי הוּא יַנְחִלֶנָּה אֶת-יִשְׂרָאֵל. וְטַפְּכֶם אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם לָבַז יִהְיֶה וּבְנֵיכֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ הַיּוֹם טוֹב וָרָע הֵמָּה יָבֹאוּ שָׁמָּה וְלָהֶם אֶתְּנֶנָּה וְהֵם יִירָשׁוּהָ. (דברים א)

אלו עדויות נוספות שמצטרפות לטקסט המקראי וחושפות את המאבק בין שני בתי הכהונה על הנהגת העם, מאבק שהוא חלק משרשרת מאבקים ארוכה שהייתה בין שני בתי הכהונה ועיצבו את הטקסט המקראי לאורך הדורות.

מידע נוסף על העריכה של ספר דברים תוכלו למצוא בפוסט בו אני עוסק בשאלה מי מחק את הדיבר ה 11. אתר היסתורה חושף את שרשרת המאבקים בין שני בתי הכהונה. מראה כי החוטאים בתנ"ך היו תמיד מתנגדיהם הפוליטיים של מחברי הסיפור, ועל כך תוכלו לקרוא בפוסט שעוסק בשאלה מה היה חטאם האמיתי של כוהני בית עלי. אלה שושלת כוהנים אופוזיציונרים שמרכזם היה בשבט אפרים ואני מצביע על נסיון החיסול של בית הכהונה הזה בפוסט "הדרמה שמאחורי יצירת ספר התורה".

עדויות רבות לנאמר כאן תוכלו למצוא בספר "שלושה לוחות הברית".  הספר מראה בשפה פשוטה וקלה, כי הדי-אן-אי השונה של שני בתי הכהונה יצר גוף בעל שני ראשים שגרם למחלוקות רבות. הספר מציג ראיות רבות לכך שספרות המקרא וגם התורה שבעל פה הן תוצר של מחלוקות פוליטיות שהיו בין שני בתי הכהונה. מחלוקות על אותם הדברים שגם כיום בימינו פוליטיקאים מתווכחים עליהן: על נדל"ן והשליטה במקדשים, על ההנהגה ועל כסף. כל אלו משתקפים בספרות הקודש שנכתבה לאורך שנים ארוכות ותוכלו למצוא לכך ראיות רבות בספר "שלושה לוחות הברית". 

אהבתם? מעניין? שתפו את הכתבה עם החברים שלכם

Facebook
WhatsApp
Email

אולי יעניין אותך גם

פפירוס מתעודות יב - בקשה לשיקום המקדש ביב
יהוה

האם קורבן אשם בבית המקדש הוקרב עבור האל אשם ולא לאל יהוה?

חונכנו שעם ישראל סגד לאל אחד. אבל האם כך היה בימי בית ראשון ושני? יומני קהילה יהודית קדומה חושפים ממצא מפתיע במיוחד: היהודים עבדו את האל אשם לצד עבודת האל יהוה. האם קורבן אשם מקורו באל ששמו היה אשם?

קראו עוד »
יצירת התורה

למה יש סתירות בתנ"ך?

ספרות המקרא רצופה סתירות. גוליית למשל "זכה" למות פעמיים, כאשר פעם דוד הרגו ופעם אלחנן. איך נוצרו כל כך הרבה גרסאות הסותרות זו את זו ולמה?

קראו עוד »
מתנה שלושה לוחות הברית
מתנה מיוחדת ולא שגרתית למתעניינים במקרא והיסטוריה

התכנים בבלוג הם פרי עבודת חקר ממושכת ומעמיקה שבחנה כתבי קודש יהודים רבים ושונים, כגון התנ"ך, חלקים מהמשנה, התלמוד הירושלמי והבבלי, מגילות מדבר יהודה, הספרות החיצונית, ממצאים ארכיאולוגיים שונים, כרוניקות בבליות, אשוריות, פרסיות ועוד.

עבודה שהראתה כי רוב כתבי הקודש היהודיים הם תוצר של פולמוס ארוך שנים, מלווה במאבקים קשים, בין שני בתי כהונה. הספר חושף את רצף המאבקים, העקובים מדם יש לומר, בין הכוהנים משני הזרמים, על כסף, נדל"ן כוח ושליטה. ומצביע על השתקפותם בטקסט המקראי ובתורה.  

תוכלו למצוא ראיות רבות, הרחבות ודוגמאות רבות לנאמר בפוסט זה בספר "שלושה לוחות הברית" שמביא את עיקרי הממצאים של עבודת החקר המקיפה הזו, בשפה פשוטה ונהירה לכל נפש.

לרגל ההשקה – עשרת ימי הנחה…
49 שקל בלבד לספר מודפס + 15 שקל משלוח (רק באתר המחיר – הזול ביותר)
29 שקל בלבד לספר אלקטרוני

דילוג לתוכן