fb
אתר היסתורה

היסתורה

פוליטיקה של בתי כהונה

מאמרים ופרשנויות על ההיסטוריה והתהוותה של תורת ישראל

מה היה חטאם האמיתי של כוהני בית עלי?

עלי הכהן ושמואל הנביא
עלי הכהן ושמואל הנביא
עלי הכוהן ושמואל הנביא - ציור מעשה ידי ג'ון סינגלטון קופלי משנת 1780
מי היו כוהני בית עלי? האם היו חוטאים גדולים או מתנגדיהם הפוליטיים של מחברי הסיפור?

מי היו כוהני בית עלי? אנחנו רגילים לחשוב שאם אדם תואר במקרא כחוטא אז אכן כך היה. אבל מה אם מדובר בתיאור סובייקטיבי ומגמתי, של מתנגדיו הפוליטיים של אותו אדם, ומשום כך הוא תואר כחוטא?

מדוע באמת תוארו כוהני בית עלי כחוטאים?

אם ניצמד לתפיסה שלפיה מחבר הטקסט המקראי מספר לנו את מחשבותיו של האל ועל כן דבריו חייבים להיות אמת צרופה שאין לערער עליה, לא נוכל לראות את המניעים שהובילו לכתיבת הטקסט. מאחורי כל חיבור מקראי עמדו אנשים עם רגשות, מחשבות, אידאות, שקידמו אג'נדה דתית ופוליטית בת זמנם. לכן גם תיאור החוטאים במקרא הוא סובייקטיבי ומשקף את התמונה הפוליטית בימים ההם, בזמן שהטקסט נכתב, לפני כשלושת אלפים שנה.

לשם ההבנה דמיינו בנפשכם כי ראש הממשלה ואויבו הפוליטי, יו"ר האופוזיציה בימינו, היו יושבים כל אחד מהם לכתוב את תיאור ההיסטוריה של ימינו מנקודת מבטם. סביר להניח שתיאור המציאות בשני הספרים הללו היה שונה. באחד היו מתוארות כל הצלחותיו של ראש הממשלה, ובשני אותם נושאים יכולים היו להיות מוצגים באור אחר, אולי גם ככישלונות גדולים. באחד הספרים ראש הממשלה היה מתואר כמנהיג טהור המיטיב עם העם, ובשני הוא היה מצטייר כטועה במקרה הטוב, מושחת וחוטא במקרה הסביר, וכמי שמדרדר את העם לתהום.

אז כדי להבין מי באמת היו כוהני בית עלי, נצטרך לעשות שינוי מחשבתי קטן. כל ספרות קודש לאורך ההיסטוריה תמיד הייתה ספרות מגויסת, פרי עטו של מחבר עם אג'נדה פוליטית מכוונת. וככזאת, אויביו תוארו כחוטאים שהאל הדיח, והוא מנגד מתואר כבחירתו של האל. חטאם הגדול האמיתי של כוהני בית עלי היה שהם השתייכו למפלגה הלא נכונה, היריבה למפלגה שכתבה את הספרות הזו.

המאבק בין כהונת בית עלי לכהונת בית צדוק

למאבק בין שני בתי הכהונה שורשים ארוכים, והוא חוצה את המקרא לכל אורכו. כוהני בית צדוק עולים על הבמה בימיו של שלמה המלך, כאשר שלמה מדיח את אביתר הכוהן מבית עלי, וממנה במקומו את צדוק הכוהן, אבי שושלת בית צדוק. אך כאשר שלמה מת וירבעם בן נבט מקים את ממלכת ישראל, ירבעם מחזיר את השליטה במקדשים שבשטחה של ממלכת ישראל לבית הכהונה שהדיח שלמה. האתגר הוא לקרוא את התנ"ך מתוך ההבנה שההיסטוריה המסופרת לנו היא תיאור מנקודת מבטם של כוהני בית צדוק. לכן כאמור כוהני בית עלי, בית הכהונה המתחרה להם, מתוארים בכל הסיפורים כחוטאים.

תמצית גלגולה של שושלת בית עלי במקרא

כוהני בית עלי מתוארים בספר שמואל כמשפחת כוהנים שסרחה והאל הדיח אותם מהכהונה.  שלל מעשיהם הרעים של פינחס וחָפני, בניו של עלי, כוללים למשל חילול המשכן באמצעות ניצול מיני של נשים הבאות למשכן בשילה, מרכזם של כוהני בית עלי. המחבר לא בוחל במילים קשות. הוא קורא להם "בני בלייעל" וביטויים קשים אחרים של השחתה ורוע, שאין רבים כמותם בתיאור החוטאים בכל המקרא. על כן אפשר לומר בסבירות גבוהה למדי שכוהני בית עלי הם לא מי שכתבו את הסיפורים הללו. מדובר במחבר שהשתייך למפלגה המתחרה, כוהני בית צדוק. המחבר מספר על עלי כי בעקבות החטאים הרבים שעשו הוא ובניו, איש האלוהים מודיע לעלי על העונש שאלוהים גוזר עליו, ולפיו שושלתו תיגדע ולא יהיה לה עוד המשך.

אבל מעקב אחר השושלת המודחת בספרי המקרא השונים מראה שהם נשארו בזירה והיוו אופוזיציה קשה ולוחמת לכהונת בית צדוק. בהמשך ספר שמואל נפגוש את אותה משפחת כוהנים מכהנת בעיר הכוהנים נֹב, למרות הדחתה לכאורה בידי האל. המלך שאול מחסל גם את כוהני נֹב, ובכל זאת אביתר הקטן שורד ומכהן בימיו של דוד. בספר מלכים אנחנו נתקלים שוב באביתר, הפעם שלמה מדיח אותו והוא הולך לענתות, מרכזה החדש של המשפחה. המשפחה לא מוותרת ואנחנו מתוודעים בספר מלכים לנביא אחיה השילוני. אומנם העיר שילה שבה חיו עלי ובניו, כבר נחרבה הרבה לפני כן, אך הוא נקרא "השילוני", דבר המצביע על ייחוסו המשפחתי ומעיד על כך שהוא חלק מאותה משפחה. אחיה השילוני הוא מי שמבשר על פירוק ממלכת שלמה והקמתה של ממלכת ישראל על ידי ירבעם בן נבט, שמאמץ אל חיקו את בית הכהונה האופוזיציונרי, שכוהניו מתוארים כמובן, כמו תמיד, כחוטאים גדולים.

חשוב אולי לומר שהם לא נקראים במקרא "כוהני בית עלי". כפי הנראה זה לא היה שמם. אפילו אביתר, שעם קצת עבודת בלשות אפשר להראות שהוא הנכד של הנכד של עלי, גם הוא לא מתואר בשום מקום כאביתר מבית עלי. כפי הנראה הם לא השתמשו בשם הזה אך אפשר לראות שמשפחת הכהונה האופוזיציונרית היא מאותה שושלת כוהנים.

מי היו הנביאים?

את הנביאים אפשר לחלק לכמה סוגים, אולי ארחיב עליהם בפוסט נפרד. כאן אני רוצה לעמוד על סוג מסוים – אני קורא לו "הנביא האופוזיציונר". אפשר להראות דוגמאות רבות שבהן הנביא עומד וצועק ומאיים על מי שהיו בשלטון. דבר זה אינו מקרי. רוב הנביאים השתייכו למשפחה האופוזיציונרית. נביא באותן השנים הוא מי שזועק נגד השלטון, זועק נגד האנשים שמחזיקים בסמכות לא להם, לפי דעתו. זועק נגד כל אותם בעלי השררה, ומייצג את המתנגדים להם ואת מי שהם מדכאים. במושגים של ימינו היינו אומרים שהוא אופוזיציונר, מישהו שנלחם בהנהגה ורוצה להחליפה.

כדי להבין את זה, חשבו על עולם שבו אין אופוזיציה, אין בו דמוקרטיה, אין ערוצי טלוויזיה שבהם אתה יכול להופיע בפריים טיים ולצעוק את מה שעולה על רוחך. מי שביטאו בעולם שכזה את המחאה של מתנגדי השלטון וההנהגה היו הנביאים, ובחסות התוקף האלוהי שהם לקחו לעצמם, יכלו לעמוד מול השליט ולהטיף לו ולמרוד נגדו, לפעמים, אגב, מתוך הכלא ולפעמים בשל חוצפתם איבדו גם את ראשם.

נביא כזה למשל הוא ירמיהו שמגיע מענתות, מהמקום שאליו הלך אביתר כאשר שלמה גירש אותו. גם הוא חלק מהמשפחה האופוזיציונרית, משפחת כוהני בית עלי. כמוהו גם הנביא אחיה השילוני, שהמחבר הצדוקי של ספר מלכים עושה בדמותו שימוש כדי להטיל את אחריות פיצול הממלכה על משפחתו.

כשמבינים כי הנביא הוא האופוזיציונר של הימים ההם, קל הרבה יותר לראות מדוע פיצול הממלכה מתואר כמעשה של חטא, ומדוע הכוהנים של ירבעם, שמגיעים בחסות האופוזיציונר אחיה השילוני, הם כוהנים לא לגיטימיים שחטאו בעיני המחבר הצדוקי.

חטאי הכהונה האופוזיציונרית והמלכים שתמכו בהם

המקרא מכיל חלקים גדולים שנכתבו ונערכו לאחר אותו פיצול שיצר את שתי הממלכות. בחלקים אלו אפשר לראות את האג'נדה הפוליטית של כוהני בית צדוק הירושלמים באופן ברור ביותר. ספר מלכים למשל מחלק את המלכים לטובים ולרעים, מעניק ציון לכל מלך. כל מלכי ישראל, מי שתמכו בבית הכהונה המתחרה, זכו לציון המפוקפק "עשו הרע בעיני יהוה". דבר זה אינו מקרי. ייתכן שגם דוד ושאול ספגו ביקורת קשה מאותה הסיבה. על כך תוכלו לקרוא בהרחבה בפוסט העוסק בשאלה: למה דוד המלך חטא בכל כך הרבה חטאים בתנ"ך ואיך הפך למלך נערץ.

כך שהגדרת מי הוא חוטא תלויה בעיני המתבונן. זה מזכיר לי אמירה של עמוס עוז בה אמר שלהיות בוגד זה לפעמים אות כבוד. בין אלו שנקראו בוגדים הוא מנה את לינקולין כשיחרר את העבדים באמריקה ונרצח, צ'רצ'יל כשפירק את האימפריה הבריטית, דגול כשהוציא את צרפת מאלג'יריה, גורבצ'וב כשפירק את ברית המועצות, הרצל כשהסכים לתוכנית אוגנדה, בן גוריון כשהסכים לתוכנית החלוקה, סאדאת כשבא לירושלים, מנחם בגין כשוויתר על סיני, רבין כשחתם על הסכמי אוסלו, ואפשר להוסיף את הנביא ירמיהו שפעל נגד הכהונה בירושלים. כולם "זכו" לתואר הכבוד "בוגד", תואר שהוענק להם על ידי מתנגדיהם הפוליטיים. במידה רבה התואר "חוטא" גם הוא אות כבוד ש"זכו" בו מי שהתנגדו למחברי הספרות המקראית.

קצרה היריעה מלתאר את חטאיהם הרבים של כוהני ישראל האופוזיציונרים בתנ"ך. אך קריאה ביקורתית תחשוף בנקל שחלקים רבים בתנ"ך נגועים עמוק בפוליטיקה של האלף הראשון לפנה"ס, ספוגים באויבות שהייתה בין שני בתי הכונה. לא במקרה אנחנו בוכים על גלות יהודה לבבל לאורך הדורות, ואין יום אבל לציון גלות ישראל, גלות שמבחינת כוהני יהודה, הייתה עדות לתמיכת האל בהם.

מי הם החוטאים של כוהני בית עלי?

משום שבעת העתיקה כל ספרות קודש הייתה ספוגה בפוליטיקה הכוהנית, סביר להניח גם שאילו היינו מוצאים את הספרות המקבילה, שכתבו כוהני ישראל במקדשיהם, היינו מוצאים בה כי דווקא כוהני בית צדוק הם החוטאים. 

דוגמה לכך אפשר למצוא בספר דברים שנערך על ידי כוהני בית צדוק. תוכלו לקרוא על כך בפוסט העוסק בעריכת ספר דברים. שימו לב שבנוסח המקורי שבט לוי לא מופיע על ההר המבורך, ולא במקרה. הוא נוסף עליו במסגרת העריכה. כוהני בית עלי הם שכתבו את הספר המקורי וזאת אפשר ללמוד מכך שהר גריזים, ההר המקודש לכוהני ישראל, הוא הר הברכה ולא הר הבית הירושלמי, כמו בספרות הצדוקית.

תמצית המאבקים בתקופת המלוכה בין כוהני בית צדוק מיהודה לכוהני בית עלי מישראל

מלוכה שליטת בית הכהונה שנים לפנה"ס
שאול ודוד
כהונת בית עלי אוחזים בכהונה הגדולה וכוהני בית צדוק בקואליציה אך נדחקים לשוליים
1029 – 965
שלמה
השתלטות כהונת בית צדוק על הכהונה. שלמה מגרש את אביתר מכוהני בית עלי וממנה את צדוק על פניו
965 - 928
רחבעם + ירבעם בן נבט
ירבעם בן נבט מקים את ממלכת ישראל ומגרש את כוהני בית צדוק מהמקדשים בשטחה, ובמקומם כוהני בית עלי משתלטים על המקדשים
920
חזקיהו
השתלטות אשור על ממלכת ישראל וקריסתה, מוביל לניסיון איחוד בתי הכהונה, שכשל, בימיו של חזקיהו מלך יהודה
727 – 698
יאשיהו
קריסת אשור ונקמתם של כוהני בית צדוק – הרפורמה הצדוקית לחיסול כהונת בית עלי בחסות תורה חדשה בימיו של יאשיהו
627 – 609
יהויקים, צדקיהו
כוהני בית עלי בהובלת ירמיהו נאבקים נגד רפורמת יאשיהו. עד גלות כוהני בית צדוק לבבל והחזרת שליטת כוהני בית עלי במקדשים
600 – 586

על שרשרת מאבקי הכוח בין שני בתי הכהונה, בזמן תקופת המלוכה, לפני תקופת המלוכה ולאחריה, תוכלו לקרוא בספר "שלושה לוחות הברית". בספר עדויות לכ 20 הפיכות, שכל אחת מהן עיצבה את תורת ישראל, הוסיפה לספרי הקודש כתבים חדשים וערכה את הספרות הקודמת, לעיתים תוך שינוי משמעותה מהקצה אל הקצה.

על הרפורמה לריכוז הפולחן בירושלים בימיו של יאשיהו, בה כוהני בית צדוק עורכים את התורה כדי להצדיק את חיסול הכוהנים במקדשים המתחרים, תוכלו לקרוא בפוסט "הדרמה שמאחורי יצירת התורה". כמו כן גם על הרפורמה של חזקיהו לריכוז הפולחן בירושלים, שהיתה הפוכה במהותה וניסתה לאחד את שני בתי הכהונה, על כך תוכלו לקרוא בפוסט "חזקיהו המלך נגד יאשיהו המלך"  

כוהני ישראל חוזרים אל הבמה ומביאים את התורה שבעל פה

עלי, בניו וצאצאיו הם הכוהנים המושמצים ביותר בכל התנ"ך. כתבתי באחד מהמאמרים כי נשיאי הסנהדרין הראשונים היו נצר לשושלת כוהני בית עלי, ואחד הקוראים הגיב בזעזוע עמוק. אני מניח שתגובה זו היא לנוכח החטאים המיוחסים להם בספר שמואל, איך אפשר לקשור בין הכוהנים המושחתים והמושמצים ביותר בכל התנ"ך לנשיאי הסנהדרין, מגדולי הדור, המופיעים בתורה שבעל פה?! ובכן, להיסטוריה יש לפעמים תוכניות משלה. בית הכהונה שהיה בישראל עולה שוב על במת ההיסטוריה עם הגעתה של מפלגת הפרושים באמצע ימי הבית השני. על עלייתה של מפלגה זו שהביאה את התורה שבעל פה תוכלו לקרוא בפוסט בו אני עוסק בשאלה מי יצר את התורה שבעל פה. עומד על הנסיבות הייחודיות שבהן מפלגה זו נוצרה, מאבקם בצדוקים ומדוע התורה שבעל פה הייתה הכרחית כדי לגבור על הצדוקים שהחזיקו בכל עמדות הכוח, אך הובסו בסופו של דבר.

ובכן, מוצאם של נשיאי הסנהדרין הראשונים, שהיו מזרם הפרושים, היה מכוהני ישראל ששורשיהם בשושלת כוהני בית עלי. דבר זה עולה מתוך ניתוח השושלות. אנחנו מוצאים עדויות שונות במסורת ולפיהן נשיאי הסנהדרין, שהיו חלק מזרם הפרושים, היו כוהנים. וכשעוקבים אחר מוצאם הכוהני רואים שהיו מכוהני ישראל ולא מכוהני יהודה, ולכן שורשיהם בכוהני בית עלי, ששלטו במקדשים שבממלכת ישראל.

הרחבות ועדויות לכך שנשיאי הסנהדרין היו מכוהני ישראל תוכלו למצוא בפוסט: מי היו הפרושים ומהיכן הגיעו. קבוצה שהגיעה לכאורה משום מקום, כבשה את היהדות, החדירה את התורה שבעל פה, וסלקה לתמיד את הצדוקים ותורתם.

ראיות רבות נוספות תמצאו בספר "שלושה לוחות הברית" שבו ניתוח מעמיק, בשפה פשוטה וקריאה, המראה כי ספרות המקרא וגם התורה שבעל פה הן תוצר של מחלוקות פוליטיות שהיו בין שני בתי הכהונה. מחלוקות על אותם הדברים שגם כיום בימינו פוליטיקאים מתווכחים עליהן: על נדל"ן והשליטה במקדשים, על ההנהגה ועל כסף. כל אלו משתקפים בספרות הקודש שנכתבה לאורך שנים ארוכות ותוכלו למצוא לכך ראיות רבות בספר "שלושה לוחות הברית". 

אהבתם? מעניין? שתפו את הכתבה עם החברים שלכם

Facebook
WhatsApp
Email

אולי יעניין אותך גם

אתר היסתורה
Uncategorized

איך נולד אתר היסתורה

קוראים רבים מבקשים שאספר על עצמי. מי אתה? מה למדת? איך הגעת לכל מה שאתה כותב עליו כאן? אז בפוסט הזה אנסה לתת תשובות לחלק מהשאלות הללו.

קרא עוד »
פפירוס מתעודות יב - בקשה לשיקום המקדש ביב
יהוה

האם קורבן אשם בבית המקדש הוקרב עבור האל אשם ולא לאל יהוה?

חונכנו שעם ישראל סגד לאל אחד. אבל האם כך היה בימי בית ראשון ושני? יומני קהילה יהודית קדומה חושפים ממצא מפתיע במיוחד: היהודים עבדו את האל אשם לצד עבודת האל יהוה. האם קורבן אשם מקורו באל ששמו היה אשם?

קרא עוד »
תיארוך התנ"ך והמקרא
המקרא

טכניקה לתיארוך ספרות המקרא

האם ניתן לדעת מתי נכתב כל סיפור במקרא, מתי נערך ועל ידי מי? ואל השאלה הגדולה הזו אוסיף שאלה נוספת: אל מי נכתב הסיפור המקורי ולאיזו מטרה?

קרא עוד »

שנות שלטון מלכי יהודה

השנים בהן שלטו מלכי יהודה על פי ההיסטוריוגרפיה המקראית.

טבלת שנות המלוכה של מלכי יהודה

שם המלך שנות מלוכה לפנה"ס משך המלכות הערות
דוד 1029 - 1004 40 שנה הומלך על ידי שמואל. במשך שבע וחצי השנים הראשונות מלך על יהודה בלבד.
שלמה 965 - 928 40 שנה בנו של דוד. שותף במלוכה 967 - 965
רחבעם 928 - 911 17 שנה בנו של שלמה
אביה 911 - 908 כ 3 שנים בנו של רחבעם (מופיע בספר מלכים א' בשם 'אֲבִיָּם')
אסא 908 - 867 41 שנה בנו של אביה
יהושפט 867 - 846 25 שנה בנו של אסא. שותף במלוכה 870 - 867
יהורם 846 - 843 8 שנים בנו של יהושפט. שותף במלוכה 851 - 846
אחזיה 843 - 842 שנה אחת בנו של יהורם
עתליה 842 - 836 כ 6 שנים בתו של אחאב, אמו של אחזיה ואשת יהורם. תפסה את השלטון בכח.
יהואש 836 - 798 40 שנה בנו של אחזיה, מלך לאחר הפיכה שהובילו כהני המקדש
אמציה 798 - 769 14 שנה בנו של יהואש
עוזיהו 769 - 733 52 שנה בנו של אמציה. שותף במלוכה 785 - 769
יותם 758 - 743 16 שנה בנו של עוזיהו. שותף במלוכה 758 - 743
אחז 733 - 727 16 שנה בנו של יותם. שותף במלוכה 743 - 733
חזקיהו 727 - 698 29 שנה בנו של אחז
מנשה 698 - 642 55 שנה בנו של חזקיהו על פי המקרא. יש חוקרים הסבורים כי המלכתו הונחתה על ידי האשורים
אמון 641 - 640 שנתיים בנו של מנשה
יאשיהו 639 - 609 31 שנה בנו של אמון
יהואחז 609 3 חודשים בנו של יאשיהו, מלך 3 חודשים והוגלה למצרים.
יהויקים 608 - 598 11 שנה בנו של יאשיהו, הומלך במקום אחיו על ידי מצרים.
יהויכין 597 3 חודשים בנו של יהויקים, מלך 3 חודשים והוגלה לבבל.
צדקיהו 596 - 586 11 שנה בנו של יאשיהו, דודו של יהויכין, הומלך על ידי בבל.

שנות שלטון מלכי ישראל

השנים בהן שלטו מלכי ישראל על פי ההיסטוריוגרפיה המקראית.

טבלת שנות המלוכה של מלכי ישראל

שם המלך שנות מלוכה לפנה"ס משך המלכות הערות
ירבעם בן נבט 928 - 907 22 שנים כ מייסד ממלכת ישראל
נדב 907 - 906 כשנתיים בנו של ירבעם
בעשא 906 - 883 כ 24 שנים הרג את נדב ומלך תחתיו
אלה 883 - 882 שנתיים בנו של בעשא
זמרי 882 7 ימים רצח את אלה ומלך תחתיו
תבני (עם עמרי) 882 - 878 כ 5 שנים מלך על חצי עם ונאבק עם עמרי
עמרי 882 - 871 8 שנים רצח את זמרי וניצח במאבק את תבני
אחאב 871 - 852 כ 22 שנים בנו של עמרי, שותף במלוכה 873 - 871
אחזיהו 852 - 851 כשנתיים בנו של אחאב
יורם 851 - 842 12 שנה בנו של אחאב, ירש את כס המלכות מאחיו
יהוא 842 - 814 28 שנה רצח את יורם ומלך תחתיו בהוראת הנביא אלישע
יהואחז 814 - 800 17 שנה בנו של יהוא, שותף במלוכה 817 - 814
יואש 800 - 784 16 שנה בנו של יהואחז
ירבעם השני 784 - 748 41 שנה בנו של יואש, שותף במלוכה 789 - 784
זכריה 748 6 חודשים בנו של ירבעם השני
שלוּם 478 חודש אחד רצח את זכריה ומלך תחתיו
מנחם 747 - 737 10 שנים רצח את שלום ומלך תחתיו
פקחיה 737 - 735 שנתיים בנו של מנחם
פקח 735 - 733 2 שנה רצח את פקחיה ומלך תחתיו
הושע 733 - 724 9 שנה מונה על ידי תיגלת-פלאסר ג' מלך אשור

הסבר על האופן שבו חישבו את השנים בהם מלכו המלכים תוכלו למצוא בתחית הפוסט על המלך יאשיהו מול המלך חזקיהו.

מתנה שלושה לוחות הברית
מתנה מיוחדת ולא שגרתית למתעניינים במקרא והיסטוריה

התכנים בבלוג הם פרי עבודת חקר ממושכת ומעמיקה שבחנה כתבי קודש יהודים רבים ושונים, כגון התנ"ך, חלקים מהמשנה, התלמוד הירושלמי והבבלי, מגילות מדבר יהודה, הספרות החיצונית, ממצאים ארכיאולוגיים שונים, כרוניקות בבליות, אשוריות, פרסיות ועוד.

עבודה שהראתה כי רוב כתבי הקודש היהודיים הם תוצר של פולמוס ארוך שנים, מלווה במאבקים קשים, בין שני בתי כהונה. הספר חושף את רצף המאבקים, העקובים מדם יש לומר, בין הכוהנים משני הזרמים, על כסף, נדל"ן כוח ושליטה. ומצביע על השתקפותם בטקסט המקראי ובתורה.  

תוכלו למצוא ראיות רבות, הרחבות ודוגמאות רבות לנאמר בפוסט זה בספר "שלושה לוחות הברית" שמביא את עיקרי הממצאים של עבודת החקר המקיפה הזו, בשפה פשוטה ונהירה לכל נפש.

לרגל ההשקה – עשרת ימי הנחה…
49 שקל בלבד לספר מודפס + 15 שקל משלוח (רק באתר המחיר – הזול ביותר)
29 שקל בלבד לספר אלקטרוני

דילוג לתוכן