fb
אתר היסתורה

היסתורה

פוליטיקה של בתי כהונה

מאמרים ופרשנויות על ההיסטוריה והתהוותה של תורת ישראל

הדרמה שמאחורי כתיבת ספר התורה

Photo by cottonbro from pexels
הרפורמה לריכוז הפולחן בירושלים, או טבח ממוסד לחיסול בית הכהונה המתחרה בחסות תורה חדשה? אז מי כתב את התורה ולמה?

האם יכול להיות שספר דברים, ספר התורה, נוצר לצורך הפיכה פוליטית, שבמסגרתה נרצחו באכזריות משפחות בית הכהונה המתחרה, שכל פשעם היה שלא השתייכו למשפחה שכתבה את התורה? האם יכול להיות שהתורה נכתבה כדי להצדיק ולהכשיר בצווי אלוהי לכאורה את מעשי הזוועה של מחבריה?

האם יתכן כי חוקי ספר דברים, שהוא ספר התורה שהכוהנים היו מקריאים בפני העם בשלושת הרגלים למרגלות בית המקדש, נוצרו משיקולים פוליטיים ואינטרסים צרים כדי לחסל את מתנגדי בית הכהונה שכתב את התורה?

חוקים שסיפקו את הלגיטימציה הדתית לחיסול המוני של כוהנים שעבדו את אותו האל ונרצחו רק משום שלא השתייכו למפלגה הנכונה?

אצל חלקכם אמירה כזאת יכולה בוודאי לעורר חלחלה. יהיו גם כאלו שיראו אמירה זו כהזויה וחסרת כל בסיס והם יבטלוה מייד. איך אפשר לומר דברים כה מפחידים, כה מזעזעים? הרי אם אכן התורה של עם ישראל נוצרה בחטא על ידי אנשים בשר ודם, לצורך הפיכה פוליטית, זו רעידת אדמה אמיתית. היהדות וגם האיסלם והנצרות נשענות על התפיסה שמדובר בתורה שירדה משמים, שהיא מבטאת אמות מידה של טוהר, צדק ומוסר. אבל מוסר של מי? של מחברי הספר?

הרפורמה לריכוז הפולחן בירושלים

בשנת 622 לפנה"ס, על פי הערכות החוקרים, יאשיהו מלך יהודה עשה רפורמה המכונה במחקר כרפורמה לריכוז הפולחן בירושלים. אבל האמת היא, שהיא הרפורמה לחיסול כל המקדשים שאינם בירושלים.

מה שפחות מוכר הוא, שהרפורמה הזו היא חלק ממאבק גדול וארוך שנים בין שני בתי כהונה מתחרים, זה שבירושלים השייך לממלכת יהודה ולבית הכהונה שכיהן במקדשים המתחרים שבשטחה של ממלכת ישראל. מאבק שאת טביעות האצבע שלו ניתן למצוא בכל ספרות המקרא. 

הכוהנים הירושלמיים מזהים בימי יאשיהו שיש רגע היסטורי שלא יחזור. האימפריה האשורית קורסת ונמחקת בתוך שנים בודדות. נראה שאין אדון בשטח והם מוציאים אל הפועל את הרפורמה שאני הייתי מכנה "הרפורמה הצדוקית", כלומר הרפורמה של כוהני בית צדוק הירושלמיים. זאת משום שהיא טבולה באינטרסים צדוקיים מן המסד ועד הטפחות. מטרתה: חיסול בית הכהונה המתחרה, לא פחות מכך. רפורמה שכוונה נגד כוהני בית עלי, ששלטו במקדשים שהיו בממלכת ישראל, שננטשה כאשר האימפריה האשורית קרסה.

על כוהני בית עלי והקשר שלהם לכוהני ישראל תוכלו לקורא בפוסט העוסק בשאלה מה היה חטאם של כוהני בית עלי, ומראה שכוהני בית עלי תוארו כחוטאים הגדולים ביותר בכל התנ"ך משום שהיו אויביהם של מחברי הספר, כוהני בית צדוק.

במסגרת הרפורמה הם כותבים את החוקים של ספר דברים. חוקים היוצאים נגד הכוהנים המתחרים, אותם הם מכנים עובדי עבודה זרה, שלפי חוקי ספר דברים החדשים דינם יהיה מוות. ספר מלכים נכתב על פי הערכות כל החוקרים כחלק מאותה רפורמה. זהו ספר שבו כל המלכים שתמכו בכוהני בית עלי ממלכת ישראל מתוארים כמלכים שעשו הרע בעיני יהוה, ולעומתם המלכים שתמכו בהם, בכהונת בית צדוק, זכו לקבל ציון עובר: עשו הטוב בעיני יהיה, או יותר נכון אולי לומר עשו הטוב בעיניהם.

רצח כוהני בית עלי הישראליים בידי כוהני בית צדוק היהודאיים

ספר מלכים מגולל בפנינו את הזוועות שהם עשו באותם הימים. על סמך אותם חוקים חדשים שהם הוסיפו לספר התורה הם הרשו לעצמם לחסל את הכוהנים האחרים. אלו הכוהנים שהיו בערי שומרון ובית אל, ובמקדשים אחרים שאינם בירושלים. הם מתוארים כעובדי עבודה זרה שדינם מוות כאמור, כל מקדשיהם ינופצו, הכוהנים עצמם יזבחו על המזבחות ועצמותיהם ישרפו. הכל כמובן מנוסח כציווי אלוהי.

וכך אותה רפורמה מתוארת בספר מלכים: "וְגַם אֶת כָּל בָּתֵּי הַבָּמוֹת אֲשֶׁר בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן אֲשֶׁר עָשׂוּ מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל לְהַכְעִיס הֵסִיר יֹאשִׁיָּהוּ וַיַּעַשׂ לָהֶם כְּכָל הַמַּעֲשִׂים אֲשֶׁר עָשָׂה בְּבֵית אֵל. וַיִּזְבַּח אֶת כָּל כֹּהֲנֵי הַבָּמוֹת אֲשֶׁר שָׁם עַל הַמִּזְבְּחוֹת וַיִּשְׂרֹף אֶת עַצְמוֹת אָדָם עֲלֵיהֶם וַיָּשָׁב יְרוּשָׁלָ‍ִם". (מלכים ב' כג).

כשבוחנים לעומק רואים שהכוהנים החוטאים הם כוהני שומרון, הם כוהני בית עלי שהוו אופוזיציה קשה לכהונת בית צדוק הירושלמית. מי שמוציאה אל הפועל את אותה רפורמה רצחנית לחיסול כל הכוהנים שעבדו את האל במקדשים שאינם בירושלים היא הכהונה שיושבת בירושלים. זו שכותבת את החוקים בספר התורה החדש.

על שושלת כוהני בית עלי, שהשתלטה על המקדשים בשומרון בימיו של ירבעם בן נבט, מייסד ממלכת ישראל, תוכלו לקרוא בפוסט על כוהני בית עלי.

המניעים לכתיבת חוקי התורה בספר דברים

כל ספרות קודש לאורך ההיסטוריה תמיד היתה ספרות מגויסת וקריאה נאיבית של הדברים כהווייתם תפספס את המניעים שעמדו מאחורי מחברי הטקסט המקראי. מעניין שלגבי כל ספרות כוהנית אחרת, מלבד זו שלנו, הדבר ברור לנו כשמש. אולם לגבי ספרות הקודש היהודית יש לנו נקודת עוורון. גם בין אלו המקבלים את החשיבה כי בני אדם הם שעמדו מאחורי כתיבת הטקסט לכודים במחשבה כי אנשים על-אנושיים הם שעמדו מאחורי כתיבת הספרות הזו. מחסום זה מונע לצערי מאנשים רבים הבקיאים מאד בטקסט לחקור בפתיחות את הסיבות שהובילו לכתיבתו.

קריאה ביקורתית של הטקסט המקראי חושפת מספר רב של הפיכות פוליטיות, אלימות ואכזריות שעצבו את הטקסט המקראי. בהן תמיד תוארו מתנגדי מחברי התורה כחוטאים, והוצאתם להורג מתוארת כהוראה מפיו של האל. בחינה בעין ביקורתית של ספרות הקודש מראה בנקל כי חלקים רבים של התורה נגועים בפוליטיקה הפנים כוהנית של זמן כתיבת הטקסט. חוקי התורה התעצבו כחלק מהפוליטיקה והמאבקים בין הכוהנים והם נכתבו לא פעם במטרה לספק את האישור המוסרי בצווי אלוהי של רצח האופוזיציה.

להרחבה בנושא ממליץ לקרוא: על עריכת ספר דברים באותם הימים, בה גם נוספו אותם חוקים, תוכלו, לקרוא בפוסט מי מחק את הדיבר ה 11

הספר "שלושה לוחות הברית" מראה כי למריבה הגדולה בין שני בתי הכהונה שורשים עמוקים והיא לא התחילה בימיו של יאשיהו. ספרות המקרא ברובה היא תוצר של אותו פולמוס ארוך שנים בין שני בתי הכהונה, שנאבקו אלו באלו. לאורך ההיסטוריה קרו מספר אירועים דרמטיים שכל אחד מהם יצר חלק אחר בתורת ישראל. ספר דברים וספר מלכים הם עוד חוליה בשרשרת המאבקים, העקובים מדם יש לומר, בין שני בתי הכהונה. מאבקים והפיכות שכל אחת מהן יצרה ספר נוסף או גרמה לעריכה מחודשת של הספרות הקיימת, בדרך כלל עריכה שהפכה את משמעות הספר מהקצה אל הקצה. בספר "שלושה לוחות הברית" תוכלו למצוא ראיות רבות לכל הנאמר כאן. ספר שעוסק בשאלה מי כתב את התורה. הוא חושף כעשרים הפיכות שונות, שכל אחת מהן יצרה כתיבה רבה. כאשר בכל הפיכה כזו בית כהונה אחר היכה את משנהו תוך כדי שהוא מוסיף פרקים המצדיקים את פעולותיו. מתנגדיו תמיד מתוארים כחוטאים והוא כמי שהאל אהב והעניק לו זכויות רבות, לרבות לחסל את מתנגדיו הפוליטיים.

ציר זמן שאול, דוד, שלמה, חזקיהו, יאשיהו

אהבתם? מעניין? שתפו את הכתבה עם החברים שלכם

Facebook
WhatsApp
Email

אולי יעניין אותך גם

חג הביכורים - חג שבועות
איך חג נולד

גלגולו של חג השבועות

מתי הפך חג השבועות מחג הביכורים לחג מתן תורה ולמה? ומדוע בחורי ישיבות שהגיעו בעליה השנייה מישיבות באירופה החזירו אותו להיות חג הביכורים?

קרא עוד »
יצירת התורה

למה יש סתירות בתנ"ך?

ספרות המקרא רצופה סתירות. גוליית למשל "זכה" למות פעמיים, כאשר פעם דוד הרגו ופעם אלחנן. איך נוצרו כל כך הרבה גרסאות הסותרות זו את זו ולמה?

קרא עוד »
מתנה שלושה לוחות הברית
מתנה מיוחדת ולא שגרתית למתעניינים במקרא והיסטוריה

התכנים בבלוג הם פרי עבודת חקר ממושכת ומעמיקה שבחנה כתבי קודש יהודים רבים ושונים, כגון התנ"ך, חלקים מהמשנה, התלמוד הירושלמי והבבלי, מגילות מדבר יהודה, הספרות החיצונית, ממצאים ארכיאולוגיים שונים, כרוניקות בבליות, אשוריות, פרסיות ועוד.

עבודה שהראתה כי רוב כתבי הקודש היהודיים הם תוצר של פולמוס ארוך שנים, מלווה במאבקים קשים, בין שני בתי כהונה. הספר חושף את רצף המאבקים, העקובים מדם יש לומר, בין הכוהנים משני הזרמים, על כסף, נדל"ן כוח ושליטה. ומצביע על השתקפותם בטקסט המקראי ובתורה.  

תוכלו למצוא ראיות רבות, הרחבות ודוגמאות רבות לנאמר בפוסט זה בספר "שלושה לוחות הברית" שמביא את עיקרי הממצאים של עבודת החקר המקיפה הזו, בשפה פשוטה ונהירה לכל נפש.

לרגל ההשקה – עשרת ימי הנחה…
49 שקל בלבד לספר מודפס + 15 שקל משלוח (רק באתר המחיר – הזול ביותר)
29 שקל בלבד לספר אלקטרוני

דילוג לתוכן