fb
אתר היסתורה

היסתורה

פוליטיקה של בתי כהונה

מאמרים ופרשנויות על ההיסטוריה והתהוותה של תורת ישראל

מדוע חרב המקדש הראשון וכהונת יהודה הוגלתה?

הנביא יחזקאל גלות בבל
הנביא יחזקאל גלות בבל
יחזקאל הנביא בחזון יחזקאל. ציור מאת מיכאלאנג'לו
למה גלינו לבבל? וויכוח בין הגולים מתפתח על הסיבה לגלות ולחורבן המקדש הראשון. הכהן הגדול שהוגלה מאשים את חטאי ישראל אבל יש גם קול מרדני אחר שמתווכח איתו. מי הוא היה ולמה יצא נגדו?

לא תמיד שמים לב לכך אך מי שהוגלה לבבל יחד עם מלך יהודה היו כוהני בית צדוק מכהונת יהודה, ולא הכוהנים מכהונת ישראל. זו גם הסיבה שאנו מציינים, גם בימינו, יום אֵבֶל לגלות בבל ולציון חורבן המקדש הירושלמי, שהיה מקדשם של כוהני יהודה. המסורת שאנו משמרים היא מסורת כוהני יהודה ולכן גלות ישראל, על אף שהיתה רחבה יותר, לא זכתה לציון יום אֵבֶל גם היא, וחורבן המקדשים השומרונים מתואר בתנ"ך כרצונו של האל. אך כאשר מגיעים הכוהנים לבבל מתפתח וויכוח פנימי בין הכוהנים על הסיבה לגלות ולחורבן המקדש הראשון. על מה היה הוויכוח?

הסיבה לגלות בבל ולחורבן המקדש – על פי הכהן הגדול שהוגלה לבבל

כהונת יהודה, הם הכוהנים לבית צדוק, שהוגלו לבבל, יושבים בגלות ועושים חשבון נפש. הם מנסים לתת לעצמם תשובה לשאלה הגדולה: איך קרה שהוגלינו? מבחינתם מדובר בעונש מאלוהים והוויכוח הוא מהו החטא ועל שום מה נענשו.

הקול הבולט שחולש על חלק משמעותי מהספרות הנכתבת באותה תקופה הוא של הכוהן הגדול הצדוקי שהוגלה ונמצא בבבל. מבחינתו, הוא וחבריו הכוהנים עשו הכול כדי לזכות באהבת האל. הרפורמה של יאשיהו, שהסתיימה רק כמה שנים קודם לכן, נלחמה בעבודה הזרה עד חורמה. האל אמור להעריך אותם על כך ולאהוב אותם ובכל זאת הוא הגלה אותם והחריב את המקדש. אין מנוס מהמסקנה כי הם נענשים על חטאי אבותיהם. הכוהן הגדול מפנה אצבע מאשימה לעברו של מנשה מלך יהודה, סבו של יאשיהו. כל סבלם נובע מהחטאים שעשה ושעליהם אלוהים עדיין לא סלח.

הוא מקדש את התפיסה האומרת: אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה. בהתאם לתפיסה זו, ספר מלכים עובר עריכה בבבל. הנה אחת מהדוגמאות:

על יֹאשִׁיָּהוּ: "כָמֹהוּ לֹא הָיָה לְפָנָיו מֶלֶךְ, אֲשֶׁר שָׁב אֶל יְהוָה בְּכָל לְבָבוֹ וּבְכָל נַפְשׁוֹ וּבְכָל מְאֹדוֹ כְּכֹל, תּוֹרַת מֹשֶׁה; וְאַחֲרָיו, לֹא קָם כָּמֹהוּ. אַךְ לֹא שָׁב יְהוָה, מֵחֲרוֹן אַפּוֹ הַגָּדוֹל, אֲשֶׁר חָרָה אַפּוֹ, בִּיהוּדָה עַל, כָּל הַכְּעָסִים, אֲשֶׁר הִכְעִיסוֹ, מְנַשֶּׁה". (מלכים ב' כג).

המסר המרכזי שחוצה את כל הספר הוא כאמור "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה". לפי מסר זה הם פעלו כשורה והאשם על חורבן המקדש והגלות נופל על חוטאי דורות העבר.

הנביא יחזקאל - קולו של האופוזיציונר

אבל ישנו גם הקול החתרני. זה שאינו מקבל את הגישה הזאת ורואה בה התנערות מאחריות למעשים שלהם. זהו קולו של האופוזיציונר. קול של כוהני השוליים שתמכו בכהונת ישראל, בית הכהונה המתחרה לכהונת יהודה נגדם פעל יאשיהו. ביניהם הנביא יחזקאל שמוחה נגד הכוהן הגדול היהודאי שהוגלה.

האם יכול להיות שהנביא יחזקאל ראה ברפורמה לניקוי העבודה הזרה בימיו של יאשיהו מעשה שלא יעשה? רפורמה שיצאה לחסל את כל מקדשי שומרון של כוהני ישראל ויחזקאל, שתמך בכוהני ישראל, ראה בה פעולה לא מוצדקת שלא נעשתה בחסות האל? אולי אפילו פעולה שנעשתה משיקולים פוליטיים צרים כדי לחסל את מתנגדיהם הפוליטיים, ולא מתוך אהבת האל?

הנביא יחזקאל יוצא נגד התפיסה שמאשימה את מנשה בגלות

הנביא יחזקאל שהוגלה אף הוא לבבל מוחה ומורד נגד העמדה של הכהן הגדול שמאשים את מנשה בגלות ובחורבן המקדש. הוא לא מוכן לאמץ גישה שמבחינתו היא טיוח, גישה שלא עושה חשבון נפש אמיתי ולא לוקחת אחריות על המעשים שלהם. והנה כך הוא יוצא נגד התפיסה של אבות אכלו בוסר, הגישה שאותה מוביל הכוהן הגדול:

"וַיְהִי דְבַר יְהוָה, אֵלַי לֵאמֹר. מַה לָּכֶם, אַתֶּם מֹשְׁלִים אֶת הַמָּשָׁל הַזֶּה, עַל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: אָבוֹת יֹאכְלוּ בֹסֶר, וְשִׁנֵּי הַבָּנִים תִקְהֶינָה. חַי אָנִי, נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה: אִם יִהְיֶה לָכֶם עוֹד, מְשֹׁל הַמָּשָׁל הַזֶּה בְּיִשְׂרָאֵל. הֵן כָּל הַנְּפָשׁוֹת לִי הֵנָּה, כְּנֶפֶשׁ הָאָב וּכְנֶפֶשׁ הַבֵּן לִי הֵנָּה: הַנֶּפֶשׁ הַחֹטֵאת, הִיא תָמוּת. וְאִישׁ, כִּי יִהְיֶה צַדִּיק; וְעָשָׂה מִשְׁפָּט, וּצְדָקָה". (יחזקאל יח).

על פי גישתו של יחזקאל, כל אחד יקבל את המגיע לו על פי מעשיו. אדם שחטא ייענש ויומת, ואדם שעשה צדקה יחיה.

מה היה חטאם האמיתי של כוהני יהודה – על פי יחזקאל

הנביא יחזקאל לא מסתפק בהתנגדות לתפיסת הטיוח. הוא עושה חשבון נפש אמיתי ועמוק. בעקבותיו הוא מפנה אצבע מאשימה אל הכוהנים היושבים איתו בגולה. הם האשמים בעיניו ולא מנשה. הוא יודע מה באמת קרה ומה חטאם שבגללו אלוהים שלח אותם לגלות. ברור לו שהחטא שבגינו כוהני יהודה הוגלו הוא המלחמה בכוהני ישראל בימיו של יאשיהו. אותה רפורמה רצחנית שפעלה לחיסול בית הכהונה המתחרה, השומרוני-ישראלי, בהאשמות שווא מבחינתו, של עובדי עבודה זרה. בית הכהונה הישראלי עבד את אותו האל וכל חטאו היה למעשה שהיווה אופוזיציה לכהונת יהודה.

תוכלו לקרוא עוד על הרפורמה של יאשיהו, שבמסגרתה נוספים לספר דברים חוקים חדשים היוצאים נגד כוהני ישראל, חוקים שהצדיקו את רצח הכוהנים השומרונים, בפוסט העוסק ברפורמת יאשיהו לריכוז הפולחן בירושלים והדרמה שמאחורי יצירת ספר התורה.

יחזקאל מאשים את כוהני יהודה בהגלייתם לבבל ובחורבן המקדש

בנבואות קשות יחזקאל מאשים את כוהני יהודה הירושלמיים בשלל חטאים. מאשים אותם אפילו בעבודה זרה, אף יותר מזו שעשו כוהני שומרון. לשומרון הוא קורא אחות ואומר שחטאי כוהני שומרון הם מחצית מחטאיהם של כוהני יהודה. הוא דורש מחבריו כוהני בית צדוק היושבים בגלות לעשות חשבון נפש עמוק:

"וְשֹׁמְרוֹן כַּחֲצִי חַטֹּאתַיִךְ לֹא חָטָאָה וַתַּרְבִּי אֶת תּוֹעֲבוֹתַיִךְ מֵהֵנָּה וַתְּצַדְּקִי אֶת אחותך [אֲחוֹתַיִךְ] בְּכָל תּוֹעֲבוֹתַיִךְ אֲשֶׁר עשיתי [עָשִׂית]. גַּם אַתְּ שְׂאִי כְלִמָּתֵךְ אֲשֶׁר פִּלַּלְתְּ לַאֲחוֹתֵךְ בְּחַטֹּאתַיִךְ אֲשֶׁר הִתְעַבְתְּ מֵהֵן תִּצְדַּקְנָה מִמֵּךְ וְגַם אַתְּ בּוֹשִׁי וּשְׂאִי כְלִמָּתֵךְ בְּצַדֶּקְתֵּךְ אַחְיוֹתֵךְ". (יחזקאל טז).

ויחזקאל לא מסתפק רק בהאשמות. הוא מסתכל קדימה. מבחינתו חבריו הכוהנים חייבים לעשות תיקון למעשים הקשים שעוללו לכוהני ישראל, להם הוא קורא בית יוסף. וכך זה נשמע מפיו:

"וַיְהִי דְבַר יְהוָה, אֵלַי לֵאמֹר. וְאַתָּה בֶן אָדָם, קַח לְךָ עֵץ אֶחָד, וּכְתֹב עָלָיו לִיהוּדָה, וְלִבְנֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָו; וּלְקַח, עֵץ אֶחָד, וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף עֵץ אֶפְרַיִם, וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָו. וְקָרַב אֹתָם אֶחָד אֶל אֶחָד, לְךָ לְעֵץ אֶחָד; וְהָיוּ לַאֲחָדִים, בְּיָדֶךָ … וְדַבֵּר אֲלֵיהֶם, כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה, הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מִבֵּין הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הָלְכוּ שָׁם; וְקִבַּצְתִּי אֹתָם מִסָּבִיב, וְהֵבֵאתִי אוֹתָם אֶל אַדְמָתָם. וְעָשִׂיתִי אֹתָם לְגוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ, בְּהָרֵי יִשְׂרָאֵל, וּמֶלֶךְ אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּם, לְמֶלֶךְ; וְלֹא יהיה (יִהְיוּ) עוֹד לִשְׁנֵי גוֹיִם, וְלֹא יֵחָצוּ עוֹד לִשְׁתֵּי מַמְלָכוֹת(יחזקאל לז)

הנביא יחזקאל יוצא בקריאה לאחדות בין הכוהנים של שני בתי הכהונה. קול קטן של שלום בתוך אוקיינוס של שנאה, איבה ופיצול. קול דחוי אך יש לו שומעים בין הכוהנים. גם אם מעטים הם, יש בכך נחמה.

מדוע באמת הוגלו כוהני יהודה?

עד כמה שהדבר יכול להישמע מופרך למאמיני המסורת, גלות יהודה אינה תוצר של עונש מאלוהים, אלא קשורה קשר הדוק וישיר למאבקים בין שני בתי הכהונה. קצרה היריעה מלפרט כאן את שרשרת האירועים, אבל אם אנסה לתת סקירה קצרה ממעוף הציפור אפשר לומר שהמאבקים הקצינו בין שני בתי הכהונה עם המלכתו של שלמה. שלמה המלך מפטר את אביתר מכהונת בית עלי, מגרש אותו לענתות, שם יהיה מרכזם החדש, והופך את כהונת בית עלי לאופוזיציה לוחמת. משום כך כוהני בית עלי, מתנגדיהם הפוליטיים של כוהני בית צדוק אשר כותבים את הסיפורים אודותם, מתוארים במקרא כחוטאים הגדולים ביותר בכל התנ"ך. על כך תוכלו לקרוא בפוסט העוסק בשאלה מה היה חטאם האמיתי של כוהני בית עלי.

עם מותו של שלמה המלך, ירבעם בן נבט מקים את ממלכת ישראל, מגרש את כוהני בית צדוק מהמקדשים בשומרון ומאמץ אל חיקו את כוהני בית עלי האופוזיציונרים. הם יהפכו לבית הכהונה המוביל בממלכת ישראל וכוהני בית צדוק מממלכת יהודה יהפכו לאויביהם.

כאשר ממלכת אשור כובשת את ממלכת ישראל, חלק מהכוהנים מבית הכהונה הישראלי חוברים בימיו של חזקיהו לכוהנים הירושלמיים. מהלך שנראה כמו מהלך שנכפה על הכוהנים הירושלמיים בידי המלך חזקיהו, ועל כך תוכלו לקרוא בפוסט העוסק בהבדל בין שתי הרפורמות לריכוז הפולחן בירושלים. הבדל תהומי כאשר זו של חזקיהו ניסתה לאחד את שני בתי הכהונה וזו של יאשיהו ניסתה לחסל את כוהני שומרון הישראליים.

יאשיהו מלך יהודה בימיו מנסה כאמור לחסל את כוהני בית הכהונה הישראלי בשומרון אך נרצח 13 שנים בלבד לאחר תחילת הרפורמה. עם מותו של יאשיהו מגיע מענתות הנביא ירמיהו ויוצא נגד כוהני יהודה, היושבים מדושני עונג כוח ושררה במקדש הירושלמי, לאחר שהחריבו את המקדשים של אויביהם בשומרון. מעבר מדוקדק אחר נבואותיו של ירמיהו חושף משהו שהוא כה מנוגד למסורת היהודית שקשה לנו לראותו ולקבלו. הגליית כוהני יהודה אינה מעשה מקרי, היא תוצאה של מרי, של אותם הכוהנים המדוכאים מישראל, והיא שהובילה להגליית כוהני יהודה.

הספר "שלושה לוחות הברית" מציג ראיות רבות למאבקים בין שני בתי הכהונה באותם הימים, שהם אלו שהובילו לגלות. יחזקאל מכנה את אותם המעשים כמרי, ירמיהו מתואר כבוגד ששיתף פעולה עם הבבלים, ושרשרת נבואותיו של ירמיהו חושפת צעד אחר צעד את השיטה והמעורבים שעומדים מאחורי המרי. גם מחברי מגילות מדבר יהודה מכהונת יהודה מספקים לנו עדות נדירה ולפיה כוהני ישראל הם האשמים בהגלייתם הם.

לכל הדברים האלו תוכלו למצוא ראיות מוצקות המובאות בספר "שלושה לוחות הברית". הספר פורש את שרשרת המאבקים שהיו בין שני בתי הכהונה. חושף כ 20 הפיכות שונות שכל אחת מהן הוסיפה פרקים לספרות המקרא, כאשר המנצחים ערכו את ספרי הקודש שהיו עד אז, או הוסיפו פרקים חדשים שבהם נוספו חוקים לתורה, תמיד על פי האג'נדה של המנצחים.

תמצית המאבקים בתקופת המלוכה בין כוהני בית צדוק מיהודה לכוהני בית עלי מישראל

מלוכה שליטת בית הכהונה שנים לפנה"ס
שאול ודוד
כהונת בית עלי אוחזים בכהונה הגדולה וכוהני בית צדוק בקואליציה אך נדחקים לשוליים
1029 – 965
שלמה
השתלטות כהונת בית צדוק על הכהונה. שלמה מגרש את אביתר מכוהני בית עלי וממנה את צדוק על פניו
965 - 928
רחבעם + ירבעם בן נבט
ירבעם בן נבט מקים את ממלכת ישראל ומגרש את כוהני בית צדוק מהמקדשים בשטחה, ובמקומם כוהני בית עלי משתלטים על המקדשים
920
חזקיהו
השתלטות אשור על ממלכת ישראל וקריסתה, מוביל לניסיון איחוד בתי הכהונה, שכשל, בימיו של חזקיהו מלך יהודה
727 – 698
יאשיהו
קריסת אשור ונקמתם של כוהני בית צדוק – הרפורמה הצדוקית לחיסול כהונת בית עלי בחסות תורה חדשה בימיו של יאשיהו
627 – 609
יהויקים, צדקיהו
כוהני בית עלי בהובלת ירמיהו נאבקים נגד רפורמת יאשיהו. עד גלות כוהני בית צדוק לבבל והחזרת שליטת כוהני בית עלי במקדשיהם
600 – 586

גלות בבל – תאריכים מרכזיים על פי המקרא

גלות בבל היא תקופה בהיסטוריה של העם היהודי. התרחשה בשני גלים, גלות יהויכין בשנת 598 לפנה"ס וגל הגליה נוסף בימיו של צדקיהו כאשר חרב המקדש הראשון בשנת 586 לפנה"ס. הגלות נמשכה כ 70 שנה עד לעליית זְרֻבָּבֶל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל ראש הגולה בשנת 516 לפנה"ס לירושלים.

אירוע מרכזי שנה לפנה"ס גלי ההגליה וגלי החוזרים מהגלות בסופה
גלות יהויכין 589 קרויה גם גלות החרש והמסגר. יחד עם המלך יהויכין הוגלתה לבבל כל צמרת המדינה – שרים, אצילים, כהנים, בעלי אחוזות, וכל בעלי המלאכה.
גלות בבל 586 גל הגליה נוסף לאחר כשלון מרד צדקיהו, חורבן ירושלים והמקדש הראשון שבה, בידי נבוכדנאצר מלך בבל.
הכרזת כורש 539 בבל נכבשת בידי כורש מלך פרס. השליטים הפרסים הפעילו מדינות של סובלנות דתית ותרבותית ואפשרו לעמים שהוגלו לחזור לארץ מוצאם.
עליית זְרֻבָּבֶל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל 516 זְרֻבָּבֶל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל ראש הגולה ממנהיגי שיבת ציון חוזר לירושלים.
עלית עזרא הסופר 457 בשנה השביעית לשלטונו של ארתחשסתא הראשון מלך פרס הגיע לירושלים עזרא הסופר, כוהן משושלת כהונת בית צדוק.
עליית נחמיה 445 נחמיה מתמנה בידי המלך הפרסי ארתחשסתא הראשון לתפקיד פחה האחראי על פחוות יהודה מטעמו.

אהבתם? מעניין? שתפו את הכתבה עם החברים שלכם

Facebook
WhatsApp
Email

אולי יעניין אותך גם

טקסט קדום של התורה שבעלפה
התורה שבעל פה

מאיפה הגיעו הפרושים?

בסוף ימי בית שני מגיח משום מקום זרם חדש: הפרושים. משתלט על היהדות, כשהוא מכניס את התורה שבעל פה שהחליפה את תורת הצדוקים. איך קרה הדבר ומאיפה באו הפרושים?

קרא עוד »
חזקיהו מלך יהודה
יצירת התורה

חזקיהו נגד יאשיהו – ההבדל בין שתי הרפורמות לריכוז הפולחן בירושלים

מסופר על שתי רפורמות לריכוז הפולחן בירושלים שעשו חזקיהו ויאשיהו, אך הן רפורמות הפוכות במהותן. אחת ניסתה לאחד את בתי הכהונה והשניה לחסל אחד מהם. מה קרה ואיך זה קשור ללוח השנה?

קרא עוד »
מתנה שלושה לוחות הברית
מתנה מיוחדת ולא שגרתית למתעניינים במקרא והיסטוריה

התכנים בבלוג הם פרי עבודת חקר ממושכת ומעמיקה שבחנה כתבי קודש יהודים רבים ושונים, כגון התנ"ך, חלקים מהמשנה, התלמוד הירושלמי והבבלי, מגילות מדבר יהודה, הספרות החיצונית, ממצאים ארכיאולוגיים שונים, כרוניקות בבליות, אשוריות, פרסיות ועוד.

עבודה שהראתה כי רוב כתבי הקודש היהודיים הם תוצר של פולמוס ארוך שנים, מלווה במאבקים קשים, בין שני בתי כהונה. הספר חושף את רצף המאבקים, העקובים מדם יש לומר, בין הכוהנים משני הזרמים, על כסף, נדל"ן כוח ושליטה. ומצביע על השתקפותם בטקסט המקראי ובתורה.  

תוכלו למצוא ראיות רבות, הרחבות ודוגמאות רבות לנאמר בפוסט זה בספר "שלושה לוחות הברית" שמביא את עיקרי הממצאים של עבודת החקר המקיפה הזו, בשפה פשוטה ונהירה לכל נפש.

לרגל ההשקה – עשרת ימי הנחה…
49 שקל בלבד לספר מודפס + 15 שקל משלוח (רק באתר המחיר – הזול ביותר)
29 שקל בלבד לספר אלקטרוני

דילוג לתוכן