fb
אתר היסתורה

היסתורה

פוליטיקה של בתי כהונה

מאמרים ופרשנויות על ההיסטוריה והתהוותה של תורת ישראל

האם קורבן אשם בבית המקדש הוקרב עבור האל אשם ולא לאל יהוה?

פפירוס מתעודות יב - בקשה לשיקום המקדש ביב
פפירוס מתעודות יב - בקשה לשיקום המקדש ביב
פפירוס מתעודות יב - בקשה לשיקום המקדש ביב
חונכנו שעם ישראל סגד לאל אחד. אבל האם כך היה בימי בית ראשון ושני? יומני קהילה יהודית קדומה חושפים ממצא מפתיע במיוחד: היהודים עבדו את האל אשם לצד עבודת האל יהוה. האם קורבן אשם מקורו באל ששמו היה אשם?

האם קורבן אשם שהיה נהוג בבית המקדש הוקרב לאל אשם ולא לאל יהווה?
מדובר בקורבן שהכוהנים הקריבו במקדש ככפרה על חטאים שונים. האנשים שלשיטת הכוהנים חטאו היו מחוייבים להביא למקדש כבש בוגר (במחיר שני שקל הקודש לפחות) אותו הכוהנים היו שוחטים ומחוייבים באכילת בשרו עוד באותו היום.

אוסף תעודות כתובות בארמית על פפירוס נתגלה באי יב שבמצרים. מדובר בארכיון של כמה משפחות יהודיות (יהודאיות) שהיו חלק מקהילה יהודית רחבה ששהתה במצרים. חלקם היו אנשי צבא קבע בצבא הפרסי, שכלל יחידות מלאומים שונים שגרו בשכנות. התעודות מלמדות על החיים בקהילה היהודית. על יחסי השכנות, על המעמדות השונים, על דפוסי הפולחן והדת היהודית, כפי שהיתה בימים ההם בקהילה.

מדובר בממצא יוצא דופן בהיקפו ובאמינותו. מרבית התעודות כוללות חוזים משפטיים, כגון חוזי מכר ורכוש, הסכמי נישואין וגירושין. תעודות שאמינותן גבוהה ביותר ונדירה. לעומת המקרא, התנ"ך או כל ספרות קודש אחרת, שתמיד כתיבתה היתה מונעת מאג'נדה פוליטית ודתית, ושיקפה את האינטרסים הפוליטיים של כותביה, ארכיון זה נקי מכל אלו. זו אינה ספרות מגויסת בשירות פרופגנדה כזו או אחרת, אלא פשוט אוסף תעודות המהווים תיעוד אמין של מה שהיה מקובל ונהוג בקרב התושבים באותה תקופה. מסמכים שבפשטות מתארים את החיים עצמם. משום כך לדעתי ישנה חשיבות עצומה בארכיון זה להבנת היהדות הקדומה.

התעודות כוללות כאמור פסקי דין, חוזים, הסכמים שונים, ולכן כללו בהן תאריכים ושמות מלאים, ותיאור של ההסכמות שהיו בין האנשים באותם הימים. בארכיון נמצאו גם מכתבים ששלחו חברי הקהילה אל הכוהנים שישבו במקדשים שבארץ ישראל. נמצאה התכתבות עם הכוהנים בירושלים וגם עם הכוהנים במקדש השומרוני. בשונה מהמקובל לחשוב שני המקדשים התקיימו במקביל בתקופת בית שני. המכתבים מתעדים את בקשת חברי הקהילה לסיוע במימון מקדש חדש בשכונה, לאחר שמקדשם הישן נחרב בידי שכניהם. התכתבות זו התקיימה בסוף המאה החמישית לפנה"ס, כלומר מראשית ימי בית שני.

תרומת יהודים למקדש של האל אשם

אחת התעודות המרתקות ביותר בעיני היא תעודה שבה מופיעה רשימה של תרומות למקדש. חברי הקהילה היהודית רשמו את כספי התרומות למקדש, כאשר זה עדיין עמד על תילו. ברשימה זו הם מונים את הכסף שנאסף על ידי חברי הקהילה. לכל תורם הם רשמו את שמו והסכום שתרם. זו לכאורה רשימה שגרתית שבה רשימת שמות וסכומים, ובסופה מופיעה חלוקת הכסף שנאסף. בדומה לכספים הנאספים על ידי הגבאים בבית הכנסת גם היום. אך בשונה מהצפוי הכסף מתחלק בין כמה מקדשים ורק אחד מהמקדשים הוא המקדש לאל יהוה. שאר הכסף מחולק למקדשים של האלים ענת (ענתביתאל) ולאל אשם (אשמביתאל).

האלה ענת מוכרת היטב במחקר והיא בתו של אבי הפנתיאון הכנעני – אל (שהתגלגל אם תרצו להיות אלוהים, אל כל האלים). האל אשם פחות מוכר במחקר, אולם נראה שבתקופה ההיא היה מוכר. לכן היה מקדש לכבודו של האל אשם, מקדש שחברי הקהילה היהודית תרמו אליו מכספם, כפי שתרמו גם למקדשו של האל יהוה.

קטע מהתעודה לאיסוף תרומות למקדש יהוה

סיום הרשימה ובה פירוט חלוקת הכסף שנאסף מהתורמים למקדש יהוה, למקדש ענת בית אל ולמקדש אשם בית אל.

הכסף שעמד (ב)יום ההוא ביד ידניה בן גמריה בחודש פמנחתף (חודש מלוח השנה המצרי)

כסף כרשים 31, שקלים 8

בתוכם:

ליהו(ה) – כרשים 12, שקלים 8

לאשםביתאל – כרשים 7

לענתביתאל – כסף כרשים 12

לדעתי השאלה שעולה מהממצא היא: האם יכול להיות שקורבן האשם שנהגו הכוהנים להקריבו במקדש בירושלים באותה התקופה היה גם הוא קורבן לאל אשם, אותו אל שעבדו אותו היהודים מהקהילה באי יב שבמצרים? אולי קורבן האשם לא הוקרב במקדש לאל יהוה, כפי שנהוג להניח? היתכן? נקודה למחשבה.

מידע נוסף תוכלו למצוא בספר ממגדל סונה המכיל תרגומים של תעודות ייב מאת בצלאל פורטן

אהבתם? מעניין? שתפו את הכתבה עם החברים שלכם

Facebook
WhatsApp
Email

אולי יעניין אותך גם

מגילות שפירא
יהוה

מגילות שפירא: זיוף או אמת

עקבותיהן של מגילות עתיקות אבדו לאחר שעננת זיוף הוטלה עליהן. שפירא, שנחשד בזיוף, התאבד. כיום חוקרים מערערים על הקביעה שמדובר בזיוף, וטוענים כי מדובר במגילות החשובות ביותר שהתגלו מעולם

קרא עוד »
יצירת התורה

למה יש סתירות בתנ"ך?

ספרות המקרא רצופה סתירות. גוליית למשל "זכה" למות פעמיים, כאשר פעם דוד הרגו ופעם אלחנן. איך נוצרו כל כך הרבה גרסאות הסותרות זו את זו ולמה?

קרא עוד »
טקסט קדום של התורה שבעלפה
התורה שבעל פה

מאיפה הגיעו הפרושים?

בסוף ימי בית שני מגיח משום מקום זרם חדש: הפרושים. משתלט על היהדות, כשהוא מכניס את התורה שבעל פה שהחליפה את תורת הצדוקים. איך קרה הדבר ומאיפה באו הפרושים?

קרא עוד »
עשרת הדברות
המקרא

מי מחק את הדיבר ה 11 ולמה?

נוסח קדום של ספר דברים שבו נמצאה גרסה שונה של עשרת הדברות מסעיר את החוקרים. האם יכול להיות שהדיבר ה 11 נפסל והושמט מסיבות פוליטיות?

קרא עוד »
מתנה שלושה לוחות הברית
מתנה מיוחדת ולא שגרתית למתעניינים במקרא והיסטוריה

התכנים בבלוג הם פרי עבודת חקר ממושכת ומעמיקה שבחנה כתבי קודש יהודים רבים ושונים, כגון התנ"ך, חלקים מהמשנה, התלמוד הירושלמי והבבלי, מגילות מדבר יהודה, הספרות החיצונית, ממצאים ארכיאולוגיים שונים, כרוניקות בבליות, אשוריות, פרסיות ועוד.

עבודה שהראתה כי רוב כתבי הקודש היהודיים הם תוצר של פולמוס ארוך שנים, מלווה במאבקים קשים, בין שני בתי כהונה. הספר חושף את רצף המאבקים, העקובים מדם יש לומר, בין הכוהנים משני הזרמים, על כסף, נדל"ן כוח ושליטה. ומצביע על השתקפותם בטקסט המקראי ובתורה.  

תוכלו למצוא ראיות רבות, הרחבות ודוגמאות רבות לנאמר בפוסט זה בספר "שלושה לוחות הברית" שמביא את עיקרי הממצאים של עבודת החקר המקיפה הזו, בשפה פשוטה ונהירה לכל נפש.

לרגל ההשקה – עשרת ימי הנחה…
49 שקל בלבד לספר מודפס + 15 שקל משלוח (רק באתר המחיר – הזול ביותר)
29 שקל בלבד לספר אלקטרוני

2 מחשבות על “האם קורבן אשם בבית המקדש הוקרב עבור האל אשם ולא לאל יהוה?”

  1. קוראת היסטוריה

    תודה. היה מאד מעניין לקרוא את הכתבה.

  2. מרתק! מחדש! מדהים!!
    כל הכבוד על הבאת המידע והחשיפה שלו לציבור הרחב. ארשם למנוי שלכם.

סגור לתגובות

דילוג לתוכן