fb
אתר היסתורה

היסתורה

פוליטיקה של בתי כהונה

מאמרים ופרשנויות על ההיסטוריה והתהוותה של תורת ישראל

מי מחק את הדיבר ה 11 ולמה?

עשרת הדברות
עשרת הדברות
משה שובר את לוחות הברית, ציור של גוסטב דורה.

נוסח קדום של ספר דברים ובו גרסה שונה של עשרת הדברות מסעיר את חקר המקרא. האם מדובר בנוסח אוטנטי? האם יתכן שמאבק פוליטי בין שני בתי כהונה הוא שגרם למחיקת הדיבר ה 11?

האם יכול להיות שעשרת הדברות, כמו שאנו מכירים אותן, היו נושא למחלוקת בין מחברי הטקסט המקראי? נוסח קדום של ספר דברים ובו גרסה שונה של עשרת הדברות מעורר את השאלה מדוע נמחק הדיבר ה 11? הגרסה הקדומה יצרה לאחרונה ויכוח סוער בין החוקרים על אמינותו של הממצא ועל משמעות השינויים שבין הנוסח הקדום לנוסח המסורה המוכר לנו. כתבה זו מציעה הסבר לתעלומה הגדולה הזו.

תגלית מגילות שפירא

אך תחילה, לפני שנענה על השאלות הגדולות הללו, מעט היסטוריה עכשווית ופוליטיקה של חוקרי היסטוריה. בשנת 1883, מוזס וילהלם שפירא, אספן וסוחר עתיקות שחי בירושלים, מציע למכירה קטעי מגילות שלטענתו נמצאו במערות ליד ים המלח ובהן נוסח קדום של ספר דברים. המגילות שהציג היו עטופות בבד פשתן משוח בזפת. המוזיאון הבריטי עמד לרכוש אותן בסכום עתק אך רגע לפני המכירה, מתקבלת חוות דעת של מומחים שקבעו כי המגילות מזויפות. העסקה מבוטלת וכישלונה מוביל להתאבדותו של שפירא ולאובדן המגילות המקוריות.

ההערכה כי מדובר במגילות מזויפות הייתה אולי נגועה בשיקולים זרים משום שהיא הסתמכה בעיקר על חוות הדעת של הארכיאולוג הצרפתי שארל קלרמון־גנו, שהיה במידה רבה יריבו של שפירא. הטיעונים הענייניים עסקו בין היתר באופן שבו נשתמרו המגילות. הוא גרס כי אין זה סביר שהמגילות, שהיו פגומות בחלק התחתון שלהן בלבד, נשתמרו כשהכתוב בחלק העליון לא נפגע כמעט כלל. באותם הימים הדבר נראה בלתי סביר שהרי מצופה היה שנזק שנגרם עם הזמן יתבטא באופן שווה בכל חלקי המגילה. 64 שנים לאחר מכן נתגלו מגילות מדבר יהודה שהאותנטיות שלהן הוכחה מעבר לכל ספק. מגילות שנחקרו רבות וכיום יודעים לומר בוודאות כי הן נכתבו בתקופת בית שני. מגילות מדבר יהודה נתגלו גם הן סמוך לים המלח וגם הן בחלקן היו עטופות בבד פשתן משוח בזפת. גם בהן נכחו החוקרים לגלות כי המגילות נפגעו רק בצד אחד ולא באופן שווה בין כל פאות המגילה.

ד"ר עידן דרשוביץ' מנקה את שפירא מספק הזיוף

בשנת 2021, ד"ר עידן דרשוביץ, שחקר את המגילות ששפירא, ניקה את שפירא לחלוטין מאשמת הזיוף. הוא עשה זאת בדרך מרתקת כאשר הצליח לשים יד על כתבי היד של שפירא עצמו – כתבים שאשתו של שפירא שמרה ונמצאו באוניברסיטה בגרמניה. כתבי היד המקוריים של שפירא חשפו בבירור כי הוא ניסה לתרגם את הטקסט הקדום מעברית עתיקה לעברית של ימינו. ברישומי כתב ידו אפשר היה לראות כי שפירא התלבט לגבי מילים מסוימות שלא ידע את משמעותן במהלך התרגום. ד"ר דרשוביץ אף הראה כי שפירא שגה בתרגום חלק מהטקסט, דבר זה כשלעצמו שולל את האפשרות כי הוא זייף את הטקסט הקדום.

ד"ר דרשוביץ מביא במחקרו טיעונים רבים לכך שמדובר במגילות אוטנטיות ולא ייתכן כי הן זיוף ומתעמת עם קולגות שממשיכים לאחוז בעמדה כי המגילות מזוייפות. הוא מביא מספר דוגמאות לדברים שכיום ידועים למחקר אך לא סביר שזייפן בשנת 1883 יכול היה לדעת אותם משום שהתגלו עשרות רבות של שנים לאחר מועד אותה תגלית.

חיזוק לאמינות המגילות באמצעות גישת המאבקים בין בתי הכהונה

כשראיתי את ההבדלים האלו בין שני הנוסחים נדהמתי. כל ההבדלים בין נוסח המסורה לנוסח הקדום, שהם למעשה אותן העריכות שנעשו לנוסח הקדום, נוגעים לנושאי המחלוקת בין כוהני ממלכת ישראל לבין כוהני ממלכת יהודה. בדיוק כפי שהן מוצגות בספר "שלושה לוחות הברית".

הנה מקצת ההבדלים בין שני בתי הכהונה:

 הנושאי שהיו במחלוקת

כוהני בית עלי – בישראל

כוהני בית צדוק – ביהודה

מקומות קדושים ומקום מוצאו של האל
בית אל, הר חורב, הר גרזים, שומרון
שעיר והר שעיר, הר פראן, תימן, פנואל
השבט שמזוהה ו/או תמך בכוהנים
יוסף (אפרים ומנשה)
לוי ויהודה
ממשיך ההנהגה
יהושע בן נון
כלב בן יפונה
האל
אלוהים
יהוה

השינויים בין ספר דברים הקדום שמצא שפירא לנוסח ספר דברים הנמצא בתנ"ך, הם בדיוק נוגעים לנקודות המחלוקת בין שני בתי הכוהנה. ואלו הם עיקרי השינויים:

  • החלפת אלוהים ביהוה
  • הכנסת הר שעיר ופארן במסלול אל הר חורב
  • הוספת שבט לוי אל השבטים הנמצאים על ההר המבורך (בסיפור הברכה והקללה בהר גריזים והר עיבל)
  • מחיקת יהושע בן נון והורשת הארץ לכלב בן יפונה במקומו
  • הוספת חוקי הרפורמה לחיסול כוהני ישראל והפיכתם לעובדי עבודה זרה שדינם מוות

על הקשר בין כוהני בית עלי וכוהני ישראל תוכלו לקרוא בפוסט על מה היה חטאם האמיתי של כוהני בית עלי, שעוסק בשאלה מי תואר במקרא כחוטא ולמה.

אפשר לראות, למשל, בברור כי כוהני בית צדוק ערכו את הגרסה הקדומה של כוהני בית עלי והחליפו את אלוהים ביהוה. קשה לנו להאמין, אך בעיני מחברי המקרא אלוהים אינו האל יהוה. יוצא מכך שאולי המיזוג המוכר לנו היום בין אלוהים ויהוה, שלפיו כיום מדובר אותו האל, אולי הוא התפתחות מאוחרת. לפחות מאוחר לימי עריכת ספר דברים שקורית להערכתי בימי הרפורמה הצדוקית לריכוז הפולחן בירושלים, בימי מלכותו של מלך יהודה יאשיהו, סביב 622 לפנה"ס.

על הוויכוח בין מחברי המקרא מי הוא האל שיש לעבוד אותו, אלוהים או יהוה, תוכלו לקרוא בפוסט העוסק בשאלה מה ההבדל בין אלוהים ליהוה, איך נוצר ההבדל ומדוע כיום מבחינתנו מדובר באותו האל. 

ספר דברים קדום החלפת אלוהים ביהוה
התמונה ממחקרו של ד"ר עידן דרשוביץ

בנוסף אפשר לראות שבמסגרת העריכה הוסיפו את המקומות הקדושים לכוהני יהודה למסלול של עם ישראל בדרכו לקבלת התורה ולמקום נאום משה, כמו הר שעיר למשל.

במקרה נוסף שבט לוי, שכוהני בית צדוק זיהו עצמם עימו, לא הופיע בשבטים המבורכים על הר גריזים, שהוא ההר המבורך משום שהיה מקודש לכוהני בית עלי הישראליים. הימצאות שבט לוי בין השבטים על ההר המבורך בנוסח המוכר לנו היא חלק מאותה עריכה של כוהני בית צדוק.

אפשר לראות עוד כי יהושע בן נון משבט אפרים, אותו קידמו כוהני בית עלי, נמחק במהלך העריכה ולעומתו אויבו ומתחרהו על ההנהגה כלב בן יפונה נשיא שבט יהודה זוכה מהאל יהוה בירושת הארץ, יחד עם ממשיכי דרכו, הלא הם כוהני יהודה מבית צדוק.

ספר דברים הקדום

ספר דברים בנוסח המסורה

בלתי [עבדי כלב] בן יפנה ויהשע בן
נן
העמד לפנך המה יבאו שמה ולהם אתננה.

וְעַבְדִּי כָלֵב עֵקֶב הָיְתָה
רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ וַיְמַלֵּא אַחֲרָי וַהֲבִיאֹתִיו אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בָּא
שָׁמָּה וְזַרְעוֹ יוֹרִשֶׁנָּה (דברים יד)

אתם מוזמנים לקורא עוד בנושא בפוסט שעוסק במאבק על ההנהגה בין יהושוע בן נון לכלב בן יפונה

סיבה אפשרית לעריכת ספר דברים הקדום

כאן אנחנו מגיעים אולי לסיבה לעריכת ספר דברים הקדום. יתכן ושינויים אלו הם חלק מעריכה צדוקית שנעשית במסגרת אותה רפורמה בימי יאשיהו סביב שנת 622 לפנה"ס. השנה אינה מקרית ובספר "שלושה לוחות הברית" תוכלו לקרוא על הנסיבות הייחודיות, הפנים יהודאיות והבינלאומיות, שהתחוללו באותה שנה והם שהובילו להוצאת הרפורמה, היש לומר רצחנית, אל הפועל. 

כחלק מאותה עריכה צדוקית של ספר דברים הכוהנים מוסיפים את קובץ החוקים המופיע בספר כיום, ואינו מופיע בנוסח הקדום. בחוקים אלו, אוסף חוקים גדול שעל בסיסם כוהני בית צדוק מוציאים אל הפועל את הרפורמה לריכוז הפולחן בירושלים, שהיא למעשה הרפורמה לחיסול המקדשים וכוהניהם שאינם בירושלים. כוהני בית עלי לפי אותם חוקים הם עובדי עבודה זרה ודינם מוות, כל מקדשיהם ינופצו, הכוהנים עצמם ייזבחו על המזבחות ועצמותיהם יישרפו.

וכך זה מתואר בספר מלכים: "וְגַם אֶת כָּל בָּתֵּי הַבָּמוֹת אֲשֶׁר בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן אֲשֶׁר עָשׂוּ מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל לְהַכְעִיס [את יהוה] הֵסִיר יֹאשִׁיָּהוּ וַיַּעַשׂ לָהֶם כְּכָל הַמַּעֲשִׂים אֲשֶׁר עָשָׂה בְּבֵית אֵל. וַיִּזְבַּח אֶת כָּל כֹּהֲנֵי הַבָּמוֹת אֲשֶׁר שָׁם עַל הַמִּזְבְּחוֹת וַיִּשְׂרֹף אֶת עַצְמוֹת אָדָם עֲלֵיהֶם וַיָּשָׁב יְרוּשָׁלָ‍ִם". (מלכים ב' כג).

ומה בנוגע לדיבר ה 11? מה כתוב היה אולי בלוחות הברית אם עשרת הדברות היו רשומות עליהן? ובכן, בנוסח הקדום של ספר דברים הופיע דיבר נוסף שנמחק במהלך עריכת הספר, והוא: "לא תשנא את אחיך בלבבך". מחיקתו על ידי כוהני בית צדוק מיהודה הוא עדות ברורה לכך כי הכוהנים משני בתי הכהונה היו קרובים בדם ובנפש. כוהני בית צדוק הירושלמיים לא יכלו להשאיר את הדיבר ה 11 שאם כן היה עליהם לקיים אותו ולא יכלו לשנוא את אחיהם הכוהנים ממלכת ישראל שאותם רצו לחסל.

השוואה של נוסח עשרת הדברות ממגילות שפירא אל מול עשרת הדברות בספר דברים שבתנ"ך:

ספר דברים הקדום

ספר דברים בתנ"ך

אנך אלהם אלהך אשר החרתך מארץ ממצרים מבית עבדים

אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָיַ

לא יהיה לכם אלהם אחרם לא תעשו לכם פסל וכל תמונה אשר בשמם ממעל ואשר בארץ מתחת ואשר במים ומתחת לארץ לא תשתחו להם ולא תעבדת אנך אלהם אלהך

לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָיַ.  לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל כָּל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ

 

לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא כִּי לֹא יְנַקֶּה יְהוָה אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא.

קדש את יום השבעי ושבת בו כי ששת ימם עשתי את השמם ואת הארץ וכל אשר בם ושבתי ביום השבעי על כן תשבת גם אתה ובהמתך וכל אשר לך אנך אלהם אלהך

שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.  שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּֿל מְלַאכְתֶּךָ.  וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בְּהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ.  וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל כֵּן צִוְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת.  

כבד את אבך ואת אמך אנך אלהם אלהך

כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְמַעַן יַאֲרִיכֻן יָמֶיךָ וּלְמַעַן יִיטַב לָךְ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ. 

לא תרצח את נפש אחך אנך אלהם אלהך

לֹא תִּֿרְצָח

לא תנאף את אשת רעך אנך אלהם אלהך

וְלֹא תִּֿנְאָף 

לא תגנב את הן אחך אנך אלהם אלהך

וְלֹא תִּֿגְנֹב

לא תשבע בשמי לשקר כי אנך אקנא את עון אבת על בנים על שלשם ועל רבעם לנשאי שמי לשקר אנך אלהם אלהך

לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם כִּי אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֵל קַנָּא פֹּקֵד עֲו‍ֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשֹׂנְאָי.

לא תענו באחך עדת שקר אנך אלהם אלהך

וְלֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁוְא.

לא תחמד אשת רעך עבדו ועמתו וכל אשר לו אנך אלהם אלהך

וְלֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְלֹא תִתְאַוֶּה בֵּית רֵעֶךָ שָׂדֵהוּ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ שׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ. 

לא תשנא את אחך בלבבך אנך אלהם אלהך

 

 

יש לומר כי נושא אמינות מגילות שפירא עדיין נמצאת במחלוקת בין החוקרים. חוקרים מכובדים נמצאים משני צידי המתרס וגורסים טעונים שונים, הן לאוטנטיות של המגילות והן לאפשרות שמדובר בזיוף. המגילות נמכרו במכירה פומבית בשנת 1887 תמורת 25 לירות שטרלינג בלבד ומאז נעלמו עקבותיהן. מכיוון שכך לא ניתן היום לבצע בדיקות כימיות ואחרות שהיו שוללות או מאששות את אמינות הממצא, ונראה שהוויכוח בנתיים ימשך. על הוויכוח בין החוקרים אתם מוזמנים לקרוא בפוסט העוסק בשאלה: מגילות שפירא זיוף או אמת

את הטקסט של הספר הקדום תוכלו למצוא בספרו של ד"ר עידן דרשוביץ' – The Valediction of Moses

אתם מוזמנים לצפות בסרטון שמגולל את הסיפור ומרחיב אותו.

ראיות רבות למאבקים בין בתי הכהונה תמצאו בספר "שלושה לוחות הברית". הספר מציג את נקודות המחלוקת בין הכוהנים ומראה בשפה פשוטה וקריאה כיצד הן משתקפות במקרא ובתורה שבעל פה. אלו תמיד היו מחלוקות פוליטיות שהיו בימים ההם, בזמן שספרות זו נכתבה, בין הכוהנים. מחלוקות על אותם הנושאים שגם כיום, בימינו, פוליטיקאים מתווכחים עליהם כמו על נדל"ן (השליטה במקדשים), על ההנהגה והכוח שבא איתה, וכמובן על הרבה כסף. כל אלו משתקפים בברור בספרות הקודש שנכתבה לאורך שנים ארוכות ותוכלו למצוא לכך ראיות רבות בספר "שלושה לוחות הברית".

אהבתם? מעניין? שתפו את הכתבה עם החברים שלכם

Facebook
WhatsApp
Email

אולי יעניין אותך גם

תיארוך התנ"ך והמקרא
המקרא

טכניקה לתיארוך ספרות המקרא

האם ניתן לדעת מתי נכתב כל סיפור במקרא, מתי נערך ועל ידי מי? ואל השאלה הגדולה הזו אוסיף שאלה נוספת: אל מי נכתב הסיפור המקורי ולאיזו מטרה?

קרא עוד »
התורה שבעל פה

מי יצר את התורה שבעל פה ולמה?

מיתוס שתי התורות, התורה שבכתב והתורה שבעל פה, שהתקבלו במעמד הר סיני יחד, נכנס ליהדות בימי בית שני. חלק ממאבק גדול בין שני זרמים ביהדות. על מה נאבקו הניצים ואיך קרה שכל ספרי התורה הישנה נאסרו בקריאה ויחד איתם הוכחדה היהדות הישנה שנשמרה במשך אלפי שנים

קרא עוד »
חזקיהו מלך יהודה
יצירת התורה

חזקיהו נגד יאשיהו – ההבדל בין שתי הרפורמות לריכוז הפולחן בירושלים

מסופר על שתי רפורמות לריכוז הפולחן בירושלים שעשו חזקיהו ויאשיהו, אך הן רפורמות הפוכות במהותן. אחת ניסתה לאחד את בתי הכהונה והשניה לחסל אחד מהם. מה קרה ואיך זה קשור ללוח השנה?

קרא עוד »
מתנה שלושה לוחות הברית
מתנה מיוחדת ולא שגרתית למתעניינים במקרא והיסטוריה

התכנים בבלוג הם פרי עבודת חקר ממושכת ומעמיקה שבחנה כתבי קודש יהודים רבים ושונים, כגון התנ"ך, חלקים מהמשנה, התלמוד הירושלמי והבבלי, מגילות מדבר יהודה, הספרות החיצונית, ממצאים ארכיאולוגיים שונים, כרוניקות בבליות, אשוריות, פרסיות ועוד.

עבודה שהראתה כי רוב כתבי הקודש היהודיים הם תוצר של פולמוס ארוך שנים, מלווה במאבקים קשים, בין שני בתי כהונה. הספר חושף את רצף המאבקים, העקובים מדם יש לומר, בין הכוהנים משני הזרמים, על כסף, נדל"ן כוח ושליטה. ומצביע על השתקפותם בטקסט המקראי ובתורה.  

תוכלו למצוא ראיות רבות, הרחבות ודוגמאות רבות לנאמר בפוסט זה בספר "שלושה לוחות הברית" שמביא את עיקרי הממצאים של עבודת החקר המקיפה הזו, בשפה פשוטה ונהירה לכל נפש.

לרגל ההשקה – עשרת ימי הנחה…
49 שקל בלבד לספר מודפס + 15 שקל משלוח (רק באתר המחיר – הזול ביותר)
29 שקל בלבד לספר אלקטרוני

דילוג לתוכן