fb
אתר היסתורה

היסתורה

פוליטיקה של בתי כהונה

מאמרים ופרשנויות על ההיסטוריה והתהוותה של תורת ישראל

גלגולו של חג הפסח

Photo by cottonbro from pexels
כיצד חגגו את החג בימי המקרא ומה גרם לחג להשתנות? התשובה: פוליטיקה. פוליטיקה והרבה דם שנשפך, בעקבות מחלוקת ומאבק גדול בין שני בתי כהונה מתחרים.

חג הפסח הוא אחד החגים הקדומים. אנסה כאן לעקוב אחר חג הפסח לדורותיו ולעמוד על השינויים שהחג עבר כתוצאה ממחלוקות שהיו חלק מעולמם של הכוהנים במרוצת הדורות. אתמקד בשלושה פסחים שונים, שלושה מהלכים היסטוריים גדולים ששינו את פני היהדות ובעקבותיהם שונה גם חג הפסח, בהתאם לאג'נדה הפוליטית של מחוללי המהפכות הללו.

חג הפסח של מחברי ספר שמות - כוהני בית עלי

הפסח הראשון מתואר לנו בספר שמות. על פי הפסח של מחברי ספר שמות כל משפחה נדרשת להקריב בביתה שֶׂה. הנחיות חג הפסח ברורות. יש לשחוט שֶׂה, לצלות את בשרו באש ללא בישול בי"ד לחודש, כאשר כל המשפחה תאכל אותו במשך כל הלילה ובבוקר את שנותר ישרפו.

וכך זה מתואר בספר שמות, הוא ספר התורה הראשונה:

"הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, רֹאשׁ חֳדָשִׁים:  רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם, לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה.   דַּבְּרוּ, אֶל-כָּל-עֲדַת יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר, בֶּעָשֹׂר, לַחֹדֶשׁ הַזֶּה:  וְיִקְחוּ לָהֶם, אִישׁ שֶׂה לְבֵית-אָבֹת–שֶׂה לַבָּיִת.   וְאִם-יִמְעַט הַבַּיִת, מִהְיוֹת מִשֶּׂה–וְלָקַח הוּא וּשְׁכֵנוֹ הַקָּרֹב אֶל-בֵּיתוֹ, בְּמִכְסַת נְפָשֹׁת:  אִישׁ לְפִי אָכְלוֹ, תָּכֹסּוּ עַל-הַשֶּׂה.   שֶׂה תָמִים זָכָר בֶּן-שָׁנָה, יִהְיֶה לָכֶם; מִן-הַכְּבָשִׂים וּמִן-הָעִזִּים, תִּקָּחוּ.   וְהָיָה לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת, עַד אַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַזֶּה; וְשָׁחֲטוּ אֹתוֹ, כֹּל קְהַל עֲדַת-יִשְׂרָאֵל–בֵּין הָעַרְבָּיִם.  .. וַאֲכַלְתֶּם אֹתוֹ בְּחִפָּזוֹן, פֶּסַח הוּא לַיהוָה".  (שמות יב)

החג המתואר בספר שמות הוא חג משפחתי. אולי בליווי משפחה שכנה כאשר המשפחה מתקשה לשלם על שֶׂה שלם ורוצה לחלוק את עלותו. תורה זו מתגבשת בתקופה שאני מכנה אותה ימי הקואליציה. זאת משום שבתקופה זו ישנו איחוד בין שני בתי הכהונה. הטענה המרכזית שמובאת בספר "שלושה לוחות הברית" היא שכל ספרות המקרא היא תוצר של פולמוס ארוך שנים בין שני בתי כהונה מתחרים. ימי הקואליציה יסתיימו כאשר תקום ממלכת ישראל וכוהני בית כהונה אחד ישתלטו על המקדשים שבממלכת ישראל ויהפכו לאויבי אחיהם הירושלמים שיכהנו בממלכת יהודה. רוב ספרות המקרא שהגיעה אלינו היא מבית היוצר הירושלמי, אך היא כוללת גם חלקים מהספרות הקדומה מימי הקואליציה שנשתמרו, גם אם נערכו בידי הירושלמיים במהלך השנים.

התקופה לפני פיצול בתי הכהונה מאופיינת בריבוי מקומות פולחן, בשונה מהתקופה שלאחריה ולפיה לכאורה, ורק לכאורה, היה מקום פולחן יחיד בירושלים, רושם שנוצר משום שהירושלמים הם שכותבים את הספרות שהגיעה לידינו לאחר הפיצול. הפולחן התקיים על במות צנועות ובמקדשים שהיו פזורים ברחבי הארץ. בחפירות ארכיאולוגיות נמצאו מקדשים כאלו בתל דן, תל ערד, כונתילת עג'רוד ועוד. המקרא מספר על אינספור המקדשים, כאלו שהיו פזורים, בשומרון, בגלגל, בפנואל, בקריית יערים, במוצא, בלכיש, בבאר שבע ועוד.

חג הפסח של ספר דברים - כוהני בית צדוק

אבל חג הפסח עובר שינוי רדיקאלי סביב 622 לפנה"ס. זו השנה בה התקיימה הרפורמה של כוהני בית צדוק (הצדוקים) לריכוז הפולחן בירושלים בימיו של המלך יאשיהו. במקרא היא מתוארת בספר מלכים כרפורמה לחיסול העבודה הזרה וריכוז הפולחן במקדש שבירושלים, שהוא מתואר כמקום בו האל יהוה בחר לשכון. בחירה זו לא מפתיעה בהתחשב בכך כי כותבי התורה הזו הם הכוהנים היושבים בירושלים. הרפורמה היא מחאתם על המקדשים שהפעילו כוהני בית הכהונה המתחרה שנגס בפרנסתם.

על פי המסופר בספר מלכים הכוהן הגדול הצדוקי מצא ספר תורה חדש (ספר דברים) ולפי חוקיו יש לרצוח את כל הכוהנים החוטאים. אלו כמובן הכוהנים שלא היו חלק מהמפלגה הכוהנית בירושלים וכיהנו במקדשים האחרים. כולם נרצחים בחסות חוק אלוהי חדש. חלקם אף הוקרבו קורבן אדם לאל יהוה, ממש על אותן המזבחות ששימשו את הכוהנים הנשחטים לעבודת האל יהוה. על פי מחבר ספר מלכים העונש שנגזר הגיע להם משום שעבדו עבודה זרה, אך האמת  היא שכנראה עונש המוות נגזר עליהם רק משום שלא השתייכו למפלגה הכוהנית הנכונה. זו שכתבה את התורה וחוקיה.

במסגרת אותה רפורמה חג הפסח משנה את צורתו ועובר שינוי רדיקאלי. לא עוד חג מנגל ביתי בו כל משפחה שוחטת את השֶׂה בחצרה. המשפחה, או נציגות שלה, תידרש מעתה לעלות לרגל אל המקדש הירושלמי, להביא את הקורבן לכוהני המקדש ורק שם תתקיים הקרבת קורבן חג הפסח.

וכך זה מתואר בספר דברים, הוא ספר התורה השניה, בו מופיע האיסור המפורש על קיום החג בביתך ובשעריך כפי שהיה בעבר, ונוספת בו הדרישה המפורשת לקיים את החג אך ורק במקדש שבירושלים, הוא המקום שבו לדעת הכוהנים הירושלמיים שוכן האל יהוה.

וְזָבַחְתָּ פֶּסַח לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ, צֹאן וּבָקָר, בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה, לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם.   לֹא-תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ, שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל-עָלָיו מַצּוֹת לֶחֶם עֹנִי:  כִּי בְחִפָּזוֹן, יָצָאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם–לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת-יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ.  .. לֹא תוּכַל, לִזְבֹּחַ אֶת-הַפָּסַח, בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.   כִּי אִם-אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ–שָׁם תִּזְבַּח אֶת-הַפֶּסַח, בָּעָרֶב. (דברים טז)

עד כאן עיקרי העדויות על השינוי שחל במנהגי חג הפסח עקב הוויכוח הפוליטי, העקוב מדם יש לומר, בין שני בתי הכהונה. מהתיאור המקראי שנכתב על ידי כוהני יהודה נראה כי כוהני ישראל חוסלו ואינם עוד. אולם הממצאים הארכיאולוגים, ולמעשה גם קריאה ביקורתית של הטקסט המקראי, נחשף כי כוהני ישראל נשארו בשטחה של ממלכת ישראל תמיד והמשיכו להפעיל מקדשים מתחרים למקדש הירושלמי.

חג הפסח של חז"ל - מפלגת הפרושים

התפנית בעלילה קוראת עם עלייתה של מפלגת הפרושים בימי בית שני. עלייתה תגרום בסופו של דבר להדחתם של כוהני יהודה הצדוקיים, מחיקה והסתרת המחיקה של המסורת שלהם, שעל הריסותיה נקבל יהדות חדשה, שונה מהקצה אל הקצה מהיהדות שהיתה.

חז"ל, ממשיכיהם של הפרושים, תוך כמה מאות שנים יעצבו מחדש את חג הפסח וימציאו את ההגדה של פסח, שבשינויים קלים היא גם אותה הגדה של פסח שאנו אוחזים בה בליל הסדר.

חג הפסח החדש, זה שהוליד את ההגדה, גם הוא תולדה של מאבק פוליטי. מאבק קשה ומר בין מפלגת הפרושים לבין הכוהנים הצדוקים מירושלים. כחלק מהמהפכה של הפרושים ומלחמתם בצדוקים הוכנס הנרטיב של שתי התורות, זו שבכתב וזו שבעל פה. באמצעות התורה שבעל פה הקנו הפרושים לעצמם סמכויות רבות שאפשרו להם לקבוע הלכות תוך כדי שהם לוקחים לעצמם חירות לפרש את התורה הצדוקית כרצונם ולשנות את משמעותה המקורית מהקצה אל הקצה.

למיתוס זה אני קורא התורה השלישית, ועל אופן התהוותו תוכלו לקרוא בספר "שלושה לוחות הברית", שמסביר מדוע בלי הכנסתה של התורה שבעל פה לפרושים לא היתה שום דרך לגבור על הצדוקים, ששלטו בכל עמדות הכוח, הכסף והשררה.

חוקרים רבים תהו מהיכן צצו הפרושים פתאום. ברור שהתורה החדשה שהביאו, היא התורה שבעל פה חוללה מהפכה, יחד עם הקנוניזציה של התנ"ך, אותו תהליך של סלקציה בו נבחרו 24 ספרי קודש בלבד שהוכנסו לתנ"ך, בזמן שכל שאר ספרי הקודש הצדוקיים, כשלוש מאות במספר, נאסרו לקריאה והושכחו בכוונה. אבל עדיין נשאלת השאלה: מהיכן הגיעו לפתע הפרושים שהמקרא לא מזכיר אותם במילה.

אני רוצה להראות כאן שהפרושים לא צמחו יש מאין. הם היו שם תמיד. מדובר במפלגה שבראשיתה היתה מעין כור היתוך של שני בתי הכהונה. לא עוד קומץ כוהנים צדוקיים מורמים מעם היושבים אי שם במגדל השן, הוא המקדש שבירושלים, והם אלו שיקבעו את החוק לכולם, אלא שמעתה החוק יקבע בהסכמות רחבות יותר.

מדוע אני טוען כי זרם הפרושים נוצר מאיחוד של כוהנים משני בתי הכהונה? מסקנה זו אינה נטענה למיטב ידיעתי באף מחקר קודם לכן. ובכן אפשר ללמוד זאת ממבנה הסנהדרין, הגוף הפוליטי והדתי החשוב ביותר, שהשתנה עם עלית בית חשמונאי לשלטון במאה השניה לפנה"ס. עד אז בראש הסנהדרין עמד אדם אחד, כוהן ירושלמי, שכיהן בתפקיד אב בית הדין של הסנהדרין. אך כאשר החשמונאים עולים לשלטון נוסף לגוף הזה בעל תפקיד חדש: נשיא הסנהדרין. כאשר בוחנים את מקום מוצאם ואילן היוחסין של מי שכיהנו בתפקיד נשיא הסנהדרין מגלים כי כולם מוצאם מכוהני ישראל, ולעומתם כל מי שכיהנו בתפקיד אב בית הדין כולם היו מכוהני יהודה.

כיצד קרה השינוי? הסיבה לכך מאד פשוטה. עם השתלטות משפחת כוהני בית חשמונאי הצדוקיים על המקדש בירושלים הם גם מינו את עצמם למשרת הכוהן הגדול. באותה נשימה הם למעשה גם הדיחו את מי שהחזיקו במשך דורות במשרה הנחשקת, אחיהם כוהני משמר ידעיה מבית הכהונה הצדוקי. הכוהנים המודחים שהפכו לנרדפים על ידי אחיהם החשמונאים הבינו שעליהם לחבור אל כוהני ישראל כדי להשיג כוח פוליטי משמעותי יותר בסנהדרין, בתקווה שכך יגברו על כוהני בית חשמונאי.

למאבק על הכהונה הגדולה הנחשקת בין כוהני בית חשמונאי לכוהני משמר ידעיה שורשים עמוקים ועל מאבק זה תוכלו לקרוא בשני מאמרים נפרדים. מאמר המתאר את הסיבות שהובילו לכתיבת ספר דברי הימים ומאמר על המאבקים הפנימיים בכהונת בית צדוק שהובילו למרד החשמונאים. או בספר "שלושה לוחות הברית" שבו אני מביא ראיות חותכות ופורש את שלל המאבקים של הכוהנים, המסוכסכים יש לומר, בעת חזרתם מגלות בבל.

איחוד מפתיע זה של כוהני ישראל עם כוהני יהודה המודחים הוא שמוביל להקמת מפלגת הפרושים החדשה. תקופה זו של ראשוני הפרושים והיווצרותה של התנועה החדשה קרויה גם "תקופת הזוגות". תקופה זו כאמור מאופיינת באיחוד זמני של כוהנים משני בתי הכהונה, הישראלי והיהודאי, שהתאחדו נגד אותו אויב משותף, הוא בית חשמונאי. איחוד שבו קיים וויכוח אינהרנטי ובלתי פוסק שיצור את התורה שבעל פה, שכולה ביטוי למחלוקות העמוקות בין שתי המסורות, זו של כוהני ישראל וזו של כוהני יהודה.

תקופת הזוגות

תקופת הזוגות על פי המסורת נמשכה כמאתיים שנה בימי הבית השני, כאשר בראש הסנהדרין כהנו במשותף אב בית הדין של הסנהדרין ונשיא הסנהדרין. מהמחקר עולה כי לתפקיד אב בית הדין מונה כהן מכהונת יהודה ולתפקיד נשיא הסנהדרין מונה כהן מכהונת ישראל.

נשיאי הסנהדרין אבות בית הדין
יוסי בן יסעור יוסי בן יוחנן
יהושע בן פרחיה נתאי הארבלי
יהודה בן טבאי שמעון בן שטח
שמעיה אבטליון
הלל שמאי

מסכת פסחים במשנה, שהיא חלק מהתורה שבעל פה, חושפת את הוויכוח על אופיו של חג הפסח. כך קבלנו חג פסח חדש, מגובה בהוראות הפעלה חדשות. אם מתבוננים היטב במסכת פסחים שבמשנה אפשר לראות בה את שני הקולות המתווכחים על האופן שיש לחגוג את חג הפסח. קול אחד הוא הקול שמבקש לשים את זיכרון יציאת מצרים במרכז ואילו הקול השני מבקש לשים את קורבן הפסח במקדש במוקד. בספר "שלושה לוחות הברית" תמצאו הוכחות וראיות רבות לכך שכוהני ישראל הם שהביאו את מסורת יציאת מצרים ולעומתם כוהני יהודה הם שהעלו על נס את קורבן הפסח במקדש בירושלים. זו הסיבה שמסכת פסחים במשנה עוסקת רבות בשני הנושאים הללו שהיו במחלוקת באותם הימים.

למידע נוסף על אופן יצירת החגים והשתנותם בעקבות ההפיכות השונות תוכלו לקרוא בפוסטים של הקטגוריה "איך חג נולד". בה תמצאו פירוט של תהליך יצירת חגים רבים. הטענה המובאת כאן היא כי כל החגים נוצרו כחלק מהפיכות שבהן המנצחים יסדו את החגים, במטרה לציין את נצחונם או כדי לקדם שינוי שרצו בו בתורה ובעם.

אהבתם? מעניין? שתפו את הכתבה עם החברים שלכם

Facebook
WhatsApp
Email

אולי יעניין אותך גם

איך חג נולד

גלגולו של חג הפסח

כיצד חגגו את החג בימי המקרא ומה גרם לחג להשתנות? התשובה: פוליטיקה. פוליטיקה והרבה דם שנשפך, בעקבות מחלוקת ומאבק גדול בין שני בתי כהונה מתחרים.

קרא עוד »
אהרון בחנוכת המשכן במדבר
בית כנסת

מתי נכנסו מדרשי חז"ל ליהדות?

האם נמצאה עדות ארכיאולוגית לעתיקות התורה שבעל פה? בבית כנסת קדום שנוסד לפנה"ס נמצאו ציורי קיר ובהם סצנות ממדרשי חז"ל שהועלו על הכתב כאלף שנה לאחר מועד הקמת בית הכנסת. ממתי מסופרים מדרשי חז"ל ומי צייר את הציורים?

קרא עוד »
טקסט קדום של התורה שבעלפה
התורה שבעל פה

מאיפה הגיעו הפרושים?

בסוף ימי בית שני מגיח משום מקום זרם חדש: הפרושים. משתלט על היהדות, כשהוא מכניס את התורה שבעל פה שהחליפה את תורת הצדוקים. איך קרה הדבר ומאיפה באו הפרושים?

קרא עוד »
מי כתב את מגילת רות
איך חג נולד

מתי ולמה נכתבה מגילת רות

על אף שהסיפור מתרחש לכאורה בתקופת השופטים זמן חיבור המגילה הוא בבית שני. מה קרה בימים ההם שהוביל לכתיבת מגילה חתרנית היוצאת נגד הכהונה הירושלמית?

קרא עוד »
התורה שבעל פה

מי יצר את התורה שבעל פה ולמה?

מיתוס שתי התורות, התורה שבכתב והתורה שבעל פה, שהתקבלו במעמד הר סיני יחד, נכנס ליהדות בימי בית שני. חלק ממאבק גדול בין שני זרמים ביהדות. על מה נאבקו הניצים ואיך קרה שכל ספרי התורה הישנה נאסרו בקריאה ויחד איתם הוכחדה היהדות הישנה שנשמרה במשך אלפי שנים

קרא עוד »
מתנה שלושה לוחות הברית
מתנה מיוחדת ולא שגרתית למתעניינים במקרא והיסטוריה

התכנים בבלוג הם פרי עבודת חקר ממושכת ומעמיקה שבחנה כתבי קודש יהודים רבים ושונים, כגון התנ"ך, חלקים מהמשנה, התלמוד הירושלמי והבבלי, מגילות מדבר יהודה, הספרות החיצונית, ממצאים ארכיאולוגיים שונים, כרוניקות בבליות, אשוריות, פרסיות ועוד.

עבודה שהראתה כי רוב כתבי הקודש היהודיים הם תוצר של פולמוס ארוך שנים, מלווה במאבקים קשים, בין שני בתי כהונה. הספר חושף את רצף המאבקים, העקובים מדם יש לומר, בין הכוהנים משני הזרמים, על כסף, נדל"ן כוח ושליטה. ומצביע על השתקפותם בטקסט המקראי ובתורה.  

תוכלו למצוא ראיות רבות, הרחבות ודוגמאות רבות לנאמר בפוסט זה בספר "שלושה לוחות הברית" שמביא את עיקרי הממצאים של עבודת החקר המקיפה הזו, בשפה פשוטה ונהירה לכל נפש.

לרגל ההשקה – עשרת ימי הנחה…
49 שקל בלבד לספר מודפס + 15 שקל משלוח (רק באתר המחיר – הזול ביותר)
29 שקל בלבד לספר אלקטרוני

1 מחשבה על “גלגולו של חג הפסח”

  1. פוליטיקה תמיד היתה וכנראה שגם תמיד תישאר…
    גם היום יש מאבקים. לכל חצר יש את הרב שלה, אבל זה לא משתווה למה שהיה…

סגור לתגובות

דילוג לתוכן