האם קורבן אשם שהיה נהוג בבית המקדש הוקרב לאל אשם ולא לאל יהווה?
מדובר בקורבן שהכוהנים הקריבו במקדש ככפרה על חטאים שונים. האנשים שלשיטת הכוהנים חטאו היו מחוייבים להביא למקדש כבש בוגר (במחיר שני שקל הקודש לפחות) אותו הכוהנים היו שוחטים ומחוייבים באכילת בשרו עוד באותו היום.
אוסף תעודות כתובות בארמית על פפירוס נתגלה באי יב שבמצרים. מדובר בארכיון של כמה משפחות יהודיות (יהודאיות) שהיו חלק מקהילה יהודית רחבה ששהתה במצרים. חלקם היו אנשי צבא קבע בצבא הפרסי, שכלל יחידות מלאומים שונים שגרו בשכנות. התעודות מלמדות על החיים בקהילה היהודית. על יחסי השכנות, על המעמדות השונים, על דפוסי הפולחן והדת היהודית, כפי שהיתה בימים ההם בקהילה.
מדובר בממצא יוצא דופן בהיקפו ובאמינותו. מרבית התעודות כוללות חוזים משפטיים, כגון חוזי מכר ורכוש, הסכמי נישואין וגירושין. תעודות שאמינותן גבוהה ביותר ונדירה. לעומת המקרא, התנ"ך או כל ספרות קודש אחרת, שתמיד כתיבתה היתה מונעת מאג'נדה פוליטית ודתית, ושיקפה את האינטרסים הפוליטיים של כותביה, ארכיון זה נקי מכל אלו. זו אינה ספרות מגויסת בשירות פרופגנדה כזו או אחרת, אלא פשוט אוסף תעודות המהווים תיעוד אמין של מה שהיה מקובל ונהוג בקרב התושבים באותה תקופה. מסמכים שבפשטות מתארים את החיים עצמם. משום כך לדעתי ישנה חשיבות עצומה בארכיון זה להבנת היהדות הקדומה.
התעודות כוללות כאמור פסקי דין, חוזים, הסכמים שונים, ולכן כללו בהן תאריכים ושמות מלאים, ותיאור של ההסכמות שהיו בין האנשים באותם הימים. בארכיון נמצאו גם מכתבים ששלחו חברי הקהילה אל הכוהנים שישבו במקדשים שבארץ ישראל. נמצאה התכתבות עם הכוהנים בירושלים וגם עם הכוהנים במקדש השומרוני. בשונה מהמקובל לחשוב שני המקדשים התקיימו במקביל בתקופת בית שני. המכתבים מתעדים את בקשת חברי הקהילה לסיוע במימון מקדש חדש בשכונה, לאחר שמקדשם הישן נחרב בידי שכניהם. התכתבות זו התקיימה בסוף המאה החמישית לפנה"ס, כלומר מראשית ימי בית שני.
תרומת יהודים למקדש של האל אשם
אחת התעודות המרתקות ביותר בעיני היא תעודה שבה מופיעה רשימה של תרומות למקדש. חברי הקהילה היהודית רשמו את כספי התרומות למקדש, כאשר זה עדיין עמד על תילו. ברשימה זו הם מונים את הכסף שנאסף על ידי חברי הקהילה. לכל תורם הם רשמו את שמו והסכום שתרם. זו לכאורה רשימה שגרתית שבה רשימת שמות וסכומים, ובסופה מופיעה חלוקת הכסף שנאסף. בדומה לכספים הנאספים על ידי הגבאים בבית הכנסת גם היום. אך בשונה מהצפוי הכסף מתחלק בין כמה מקדשים ורק אחד מהמקדשים הוא המקדש לאל יהוה. שאר הכסף מחולק למקדשים של האלים ענת (ענתביתאל) ולאל אשם (אשמביתאל).
האלה ענת מוכרת היטב במחקר והיא בתו של אבי הפנתיאון הכנעני – אל (שהתגלגל אם תרצו להיות אלוהים, אל כל האלים). האל אשם פחות מוכר במחקר, אולם נראה שבתקופה ההיא היה מוכר. לכן היה מקדש לכבודו של האל אשם, מקדש שחברי הקהילה היהודית תרמו אליו מכספם, כפי שתרמו גם למקדשו של האל יהוה.
קטע מהתעודה לאיסוף תרומות למקדש יהוה
סיום הרשימה ובה פירוט חלוקת הכסף שנאסף מהתורמים למקדש יהוה, למקדש ענת בית אל ולמקדש אשם בית אל.
הכסף שעמד (ב)יום ההוא ביד ידניה בן גמריה בחודש פמנחתף (חודש מלוח השנה המצרי)
כסף כרשים 31, שקלים 8
בתוכם:
ליהו(ה) – כרשים 12, שקלים 8
לאשםביתאל – כרשים 7
לענתביתאל – כסף כרשים 12
לדעתי השאלה שעולה מהממצא היא: האם יכול להיות שקורבן האשם שנהגו הכוהנים להקריבו במקדש בירושלים באותה התקופה היה גם הוא קורבן לאל אשם, אותו אל שעבדו אותו היהודים מהקהילה באי יב שבמצרים? אולי קורבן האשם לא הוקרב במקדש לאל יהוה, כפי שנהוג להניח? היתכן? נקודה למחשבה.
מידע נוסף תוכלו למצוא בספר ממגדל סונה המכיל תרגומים של תעודות ייב מאת בצלאל פורטן
אהבתם? מעניין? שתפו את הכתבה עם החברים שלכם
אולי יעניין אותך גם
המאבק על ההנהגה בין יהושע בן נון לכלב בן יפונה
המאבק על ההנהגה בין בתי הכהונה: כוהני אפרים קידמו את נשיא שבט אפרים יהושע בן נון, ואילו כוהני יהודה – את נשיא שבט יהודה כלב בן יפונה. על מה היה המאבק?
איך נולד אתר היסתורה
קוראים רבים מבקשים שאספר על עצמי. מי אתה? מה למדת? איך הגעת לכל מה שאתה כותב עליו כאן? אז בפוסט הזה אנסה לתת תשובות לחלק מהשאלות הללו.
מדוע נכתב ספר במדבר ואת מי הוא הרגיז?
מי כתב את ספר במדבר? האם יכול להיות שהספר נכתב כדי לחולל הפיכה פוליטית בתוך בית הכהונה? אם כן, מי חולל את אותה הפיכה וכנגד מי היא כוונה?
גלגולו של חג הפסח
כיצד חגגו את החג בימי המקרא ומה גרם לחג להשתנות? התשובה: פוליטיקה. פוליטיקה והרבה דם שנשפך, בעקבות מחלוקת ומאבק גדול בין שני בתי כהונה מתחרים.
באיזה שפה נכתב הטקסט התנכ"י הקדום ביותר?
האם הטקסט המקראי הקדום ביותר נכתב בעברית תנ"כית? או אולי בעברית הקדומה, שמשמשת עדיין את השומרונים? או אולי בשפה שלישית, קדומה עוד יותר?
חזקיהו נגד יאשיהו – ההבדל בין שתי הרפורמות לריכוז הפולחן בירושלים
מסופר על שתי רפורמות לריכוז הפולחן בירושלים שעשו חזקיהו ויאשיהו, אך הן רפורמות הפוכות במהותן. אחת ניסתה לאחד את בתי הכהונה והשניה לחסל אחד מהם. מה קרה ואיך זה קשור ללוח השנה?
התכנים בבלוג הם פרי עבודת חקר ממושכת ומעמיקה שבחנה כתבי קודש יהודים רבים ושונים, כגון התנ"ך, חלקים מהמשנה, התלמוד הירושלמי והבבלי, מגילות מדבר יהודה, הספרות החיצונית, ממצאים ארכיאולוגיים שונים, כרוניקות בבליות, אשוריות, פרסיות ועוד.
עבודה שהראתה כי רוב כתבי הקודש היהודיים הם תוצר של פולמוס ארוך שנים, מלווה במאבקים קשים, בין שני בתי כהונה. הספר חושף את רצף המאבקים, העקובים מדם יש לומר, בין הכוהנים משני הזרמים, על כסף, נדל"ן כוח ושליטה. ומצביע על השתקפותם בטקסט המקראי ובתורה.
תוכלו למצוא ראיות רבות, הרחבות ודוגמאות רבות לנאמר בפוסט זה בספר "שלושה לוחות הברית" שמביא את עיקרי הממצאים של עבודת החקר המקיפה הזו, בשפה פשוטה ונהירה לכל נפש.
לרגל ההשקה – עשרת ימי הנחה…
49 שקל בלבד לספר מודפס + 15 שקל משלוח (רק באתר המחיר – הזול ביותר)
29 שקל בלבד לספר אלקטרוני
תודה. היה מאד מעניין לקרוא את הכתבה.
מרתק! מחדש! מדהים!!
כל הכבוד על הבאת המידע והחשיפה שלו לציבור הרחב. ארשם למנוי שלכם.