fb
אתר היסתורה

היסתורה

פוליטיקה של בתי כהונה

מאמרים ופרשנויות על ההיסטוריה והתהוותה של תורת ישראל

האם ארון הברית היה בירושלים ומתי הפכה העיר לקדושה?

האם ארון הברית היה בירושלים
האם ארון הברית היה בירושלים
הכרובים על ארון הברית בדגם של ארון הברית בארצות הברית
על פי הממצא הארכאולוגי, ארון הברית לא יכול היה לעבור משילה לירושלים דרך קריית יערים, משום שאתר הפולחן בקריית יערים הוקם מאתיים שנה לאחר שחרב המשכן בשילה. אם כן, מדוע נכתב הסיפור כך ומתי הפכה ירושלים לעיר הקודש?

בספר שמואל אנחנו מוצאים סיפור ולפיו ארון הברית עובר ממשכנו בשילה לקריית יערים, ומשם אל ירושלים. לאחרונה נערכה חפירה ארכאולוגית מקיפה בקריית יערים בניהולו של פרופסור ישראל פינקלשטיין. מהממצאים באתר עולה כי הוא הוקם במאה השמינית לפנה"ס, כמאתיים שנה לאחר שחרב המשכן בשילה. אז אם לא מדובר בסיפור שבאמת קרה, מדוע מספרים לנו אותו כך?

מדוע מספרים לנו על העברת הארון משילה לקריית יערים?

הכתבה הזאת היא קצת למטיבי לכת. כלומר אציג בה קו מחשבה קצת לא מקובל, בשני נושאים שנויים במחלוקת, שאולי גם קשה להוכיח אותם במידה מספקת. ולמרות זאת החלטתי להעלות אותם כאן, כחומר למחשבה.

עניין אחד: השאלה מתי ירושלים הפכה לעיר הקודש ומדוע?
עניין שני: מדוע מספרים לנו על העברת ארון הברית משילה אל קריית יערים ומשם אל ירושלים?

אני כורך את שני הנושאים יחד מכיוון שאני רואה קשר בין סיפור העברת ארון הברית לירושלים ושינוי יחסם של הכוהנים אל העיר. וכבר כאן ארמוז שלדעתי אימוץ העיר על ידי הכוהנים הוא זה שלדעתי הפך את ירושלים לעיר הקודש, כלומר אילו מרכזם היה במקום אחר הוא זה שהיה הופך למקום המקודש במקומה של ירושלים.

מתי נכתב סיפור העברת הארון משילה אל ירושלים דרך קריית יערים?

סיפור העברת ארון הברית מהמשכן בשילה

את הסיפור אפשר לחלק לשני סיפורים, לפחות. הסיפור הראשון מגולל את העונש והחטא של חופני ופנחס, בניו של עלי הכוהן. בשל חטאיהם הרבים אלוהים מדיח את שושלת עלי ומעניש אותם. עונשם הוא ששני הבנים ימותו באותו היום. שני הבנים לוקחים את ארון הברית לקרב עם הפלישתים ומתים באותו הקרב יחד, כפי שהובטח לנו על ידי המחבר. אגב, דרך טובה לזהות מי כתב את הסיפור היא לזהות נגד מי נכתב הסיפור. במקרה זה אין ספק שלא כוהני בית עלי כתבו אותו.. ולדעתי אפשר להניח גם שמתנגדיהם, כוהני בית צדוק, הם שכתבו את סיפור הדחתם על ידי האל נגדם. בכל אופן, ארון הברית נופל בשבי הפלישתים ונלקח אל המקדש הפלישתי והעלילה מתפתלת. כל זה הוא סיפור קדום שנכתב כנגד כוהני בית עלי. 

סיפור העברת ארון הברית אל ירושלים דרך קריית יערים

החלק השני, הוא הבאת ארון הברית אל קריית יערים ומשם אל ירושלים, הוא נראה מאוחר יותר. למסקנה כי הסיפור נכתב במאה השמינית לפנה"ס הגעתי דרך הטקסט המקראי. הממצא הארכאולוגי כמובן מחזק הערכה זו. מה קרה במאה השמינית לפנה"ס שגרם לכוהני בית צדוק לכתוב את הסיפור? להערכתי, הסיבה להכנסת סיפור העברת ארון הברית בעיתוי הזה קשורה קשר הדוק לשינוי מעמדה של ירושלים ושל המקדש שבה בעיני כוהני בית צדוק באותו הזמן.
מפתיע? לרבים מאיתנו זה יישמע מוזר. חונכנו על כך שירושלים הייתה עיר הקודש ובחירתו של האל כבר במאה העשירית לפנה"ס, מאז ימי דוד המלך. אני רוצה להטיל ספק בקביעה זו ולטעון שהמקרא מספר לנו סיפור אחר. לדעתי ניתוח המאבקים בין הכוהנים מראה כי הסיפור על ירושלים והמקדש שבה, שהם מרכז העולם, מתגבש במאה השמינית לפנה"ס. לפני זה הכוהנים מוצאים עצמם בירושלים משום שנדחקו אליה, בלית ברירה. הימצאותם בה היא לא מרצונם ולכן היא במידה רבה עלבון בעיניהם. המקדשים הנחשקים היו המקדשים בשבטים אפרים, מנשה, בנימין ודן, שבהם הם שלטו בימי שלמה. אולם כאשר שלמה מת וירבעם בן נבט מקים את ממלכת ישראל הם מגורשים מהמקדשים האלה. במקומם משתלטים על המקדשים כוהני בית עלי, בתמיכתו של ירבעם בן נבט.

ביטוי למאבקים על המקדשים בשטחי השבטים אפרים, מנשה, בנימין ודן - מהם גורשו

עדויות למאבקים בין שני בתי הכהונה על המקדשים יש הרבה. כפי שכתבתי בתחילת הכתבה אציג כאן נושא שאני מעריך שיהיה שנוי במחלוקת, אבל זו דוגמה מעניינת כי היא נוגעת בדיוק לשבטים מהם סולקו על ידי ירבעם בן נבט וכוהניו. עדות למאבק על המקדשים בשבטים אפרים, מנשה, בנימין ודן, אפשר לדעתי למצוא בסיפור פילגש בגבעה ובסיפור פסל מיכה, שני סיפורים שמתארים את אנשי השבטים שמהם גורשו כחוטאים ואת הכוהנים שמכהנים במקדשים שבשטחם כעובדי עבודה זרה.
זו הערכה המסתמכת על השבטים בהם עוסק הסיפור ועל המאבקים עליהם בין שני בתי הכהונה, שקשה לפרוש את כולם כאן. אולם אם אכן סיפורים אלו הם ביטוי לקרע הגדול בין שני בתי הכהונה באותם הימים, אפשר ללמוד מהם על יחסם של כוהני בית צדוק שכתבו אותם אל העיר ירושלים. בסיפור פילגש בגבעה הכוהנים מתארים את העיר ירושלים כעיר נוכרייה, לא רצויה, עיר שהיא עלבון לאיש הלוי, האיש מהשבט שהם השתייכו אליו, ולאורך כל המקרא הוא השבט שמייצג אותם.
" וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ וַיָּבֹא עַד נֹכַח יְבוּס הִיא יְרוּשָׁלָ‍ִם וְעִמּוֹ צֶמֶד חֲמוֹרִים חֲבוּשִׁים וּפִילַגְשׁוֹ עִמּוֹ. הֵם עִם יְבוּס וְהַיּוֹם רַד מְאֹד וַיֹּאמֶר הַנַּעַר אֶל אֲדֹנָיו לְכָה נָּא וְנָסוּרָה אֶל עִיר הַיְבוּסִי הַזֹּאת וְנָלִין בָּהּ. וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲדֹנָיו לֹא נָסוּר אֶל עִיר נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שופטים יט י)

מפת שבטי ישראל
בימי ירבעם בן נבט כוהני בית צדוק מגורשים מהשבטים אפרים, מנשה, בנימין ודן ונדחקים לשבטים יהודה ושמעון

האם יכול להיות שכאשר נוסדה ממלכת ישראל, בסביבות שנת 920 לפנה"ס, ירושלים עדיין לא הייתה עיר הקודש בעיני כוהני בית צדוק? לדעתי אכן היא לא הייתה כזאת. העיר אז הייתה עלבון ועיר לא רצויה להם. חיזוק לכך אפשר לקבל מחלוקת ערי הכוהנים בספר יהושע. בכל מקום בתנ"ך שבו הכוהנים רצו "לרשום בטאבו" מקדש על שמם, הם תיארו את האל מוריש להם, לאנשי שבט לוי, את העיר שבה היה המקדש. ירושלים אינה מופיעה באף אחת מהרשימות השונות של ערי הכוהנים. אם מקבלים את דעתי דבר זה לא צריך להפתיע. יתכן כי באותו זמן עדיין לכוהנים היו תקוות לשוב ולשלוט במקדשים שבשבטים אפרים, מנשה, בנימין ודן. כל ערי הכוהנים, שלכאורה הוריש להם האל, הם בשבטים הללו ולא במקרה.

מתי נהפכה העיר ירושלים לעיר הקודש?

הפיכת ירושלים לעיר הקודש היא תוצאה ישירה של המאבקים בין שני בתי הכהונה. במאה העשירית לפנה"ס, עם הקמת ממלכת ישראל בסביבות שנת 920 לפנה"ס, העיר ירושלים היא עיר ברירת מחדל מבחינת הכוהנים. הם נדחקים אליה בעל כורחם ורואים בה עלבון. לכן הם מוחים ומביעים את עלבונם דרך הסיפורים המתארים אותם כנאנסים וכמי שנעשה להם עוול. ואת הכוהנים האחרים הם מתארים כחוטאים ומושחתים, שדרדרו את העם לשפל שאין כדוגמתו ובגדו באל ובהם.
קו דומה תוכלו למצוא בספר שמואל. תוכלו לקרוא בפוסט כאן באתר העוסק בשאלה: "מי כתב את ספר שמואל?" ספר שהוא כולו השפלה והדחה לכוהני בית עלי, והמלכים שאול ודוד שתמכו בהם, מושחרים בו בשל כך.
אם הניתוח הזה נכון אז ירושלים לא הייתה בחירתם מלכתחילה אלא נהפכה לקדושה לאור הנסיבות. עם הזמן הכוהנים מבינים שהם לא יחזרו לשלוט במקדשים שגורשו מהם. חולפים כמה דורות והם משנים את יחסם לעיר ירושלים. הכוהנים משלימים עם המצב, ומשום שמחברי ספרות הקודש הם הכוהנים שיושבים בירושלים, הם הופכים את עירם לקדושה ולטבורו של העולם, תופעה אופיינית בעולם הקדום, שבו כל כוהן הכתיר את מקדשו למקום מושבו של האל, ולכן היכן שהוא גר הוא גם המקום המקודש ביותר.
שינוי זה קורה לדעתי רק במאה השמינית לפנה"ס. אני רוצה לבחון את האפשרות כי שינוי זה קורה בימי חזקיהו, מלך יהודה, לאחר חורבנה של ישראל על ידי ממלכת אשור. חזקיהו עורך רפורמה לריכוז הפולחן בירושלים שבמסגרתה הוא מגדיל את ירושלים. הוא אף משלב כוהנים מכהונת בית עלי במקדש בירושלים, אבל על זה בפוסט אחר. יש עדויות ארכאולוגיות המצביעות על כך שהעיר נמצאת בימיו בעלייה דמוגרפית משמעותית, וחוקרים רבים מעריכים כי חזקיהו הוא מי שבנה את חומות העיר דאז.
מעמדה של ירושלים קיבל דחיפה גדולה עוד יותר בשנת 701 לפנה"ס, כאשר סנחריב מלך אשור צר על ירושלים, וחזקיהו שלף דגל לבן ונכנע טרם העיר נכבשה. כוהני בית צדוק ראו באי-חורבנה של העיר עדות ואישור לכך שהעיר נמצאת תחת השגחה אלוהית ואי אפשר לפגוע בה, דבר שהשתלב עם השינוי בתפיסה של הכוהנים לעיר ירושלים באותם הימים.

מתי ולמה נכתב סיפור העברת ארון הברית לירושלים

והינה אנחנו חוזרים לסיפור העברת ארון הברית לירושלים. באותם הימים, אתר הפולחן המרכזי נמצא בקריית יערים. הצדוקים לא יכולים להתעלם מכך, ולכן הסיפור שהם כותבים הוא על כך שהארון עובר משילה דרך קריית יערים ומשם לירושלים. הסיפור משקף את התפיסה שלפיה האל בחר בירושלים להיות ביתו. על פי הסיפור הארון מגיע אל בית אבינדב ובנו אלעזר הוא מי שמופקד על ארון הברית. פרט מעניין הוא שאלעזר אינו כוהן מבין הלווים. אולי זה מפני שהמקום היה בשליטת מי שנחשבו כוהנים לא לגיטימיים, כוהני בית עלי, שאולי החזיקו בארון הברית והסיפור משקף לא מעט את תקוותיהם של כותבי הסיפור? כבר היו בעבר מי שהעלו את השאלה מה קרה לארון הברית לאחר שעבר לירושלים. הרי אם הגיע לשם, מתישהו היה צריך להילקח משם או להיחרב – ועל שני דברים אלו לא מסופר שקרו. בין שהיה ובין שלא היה הארון בירושלים, על פי המחקר הארכאולוגי, נראה שסיפור זה לא יכול לתאר מציאות שקרתה, משום שקיים פער של כ־200 שנה בין חורבנה של שילה להיווסדות אתר הפולחן בקריית יערים.

הסיבה לדעתי לכתיבת סיפור היא השינוי בתפיסת הכוהנים את העיר. זהו סיפור שבא לסמל את העברת הסמכות מכוהני שילה לכוהני ירושלים ואת תמיכתו של האל בכוהני ירושלים. העברת הארון מבחינתם היא העברת תמיכת האל בכוהני בית צדוק והדחתם של כוהני בית עלי. קריית יערים נכנסת לסיפור, כי בעת כתיבתו היא המרכז הפולחני המרכזי של כוהני בית עלי.

תרומתו של מסע סנחריב להעלאת קרנה של ירושלים

701 לפנה"ס היא שנה מכוננת במעמדה של ירושלים. סנחריב האשורי כובש את יהודה. זה קורה אחרי שבשנת 722 לפנה"ס, 21 שנים קודם לכן, אשור כובשת את ישראל ומגלה חלק מתושביה. אחרים בורחים אל ירושלים. חזקיהו מלך יהודה מסרב להפוך לווסל אשורי. עקב כך סנחריב יוצא למסע כיבוש בכל יהודה. הוא כובש ומחריב את כל הערים המרכזיות בה, 46 בסך הכול, בהן לכיש, מסע חורבן שאת שרידיו רואים גם היום בחפירות הארכאולוגיות. העיר ירושלים לכודה כשהצבא האשורי מטיל עליה מצור, ובסופו חזקיהו נכנע למלך האשורי. גם התיאור המקראי וגם הכרוניקות האשוריות מספרים על הכניעה ועל כמות הזהב האדירה והעבדים והנשים שנתן חזקיהו למלך אשור. הכוהן שכותב את התיאור המקראי לא שוכח לציין גם את שערי המקדש שנמסרו כשלל למלך אשור כדי שהמצור יסתיים וכחלק מתנאי הכניעה, דבר שאינו מופיע בכרוניקות האשוריות.

הארכאולוגיה מראה שהחורבן של הערים במסע הכיבוש של סנחריב היה ללא רחם. רצח של המפקדים והחיילים, אונס נשים, שריפת הערים, לקיחת שלל ועבדים. את מסע כיבוש העיר לכיש תיעד סנחריב עצמו בקיר גדול שמגולל את הסיפור. החפירות הארכאולוגיות במקום לא משאירות צל של ספק לחורבן הקשה, וסימני השריפה נמצאים בכל מקום.

קשה להתעלם מהנזק הקשה והמזעזע שנגרם לערי יהודה ולתושבי יהודה. ובכל זאת, הספרות הכוהנית, כלומר המקרא, נצמד רק לדבר אחד: ירושלים לא חרבה. ואכן טענה זו מתועדת גם בכרוניקות האשוריות שמאשרות: ירושלים לא חרבה.

מכאן מתפתחת במקרא אותה תפיסה שלפיה על העיר ירושלים יש השגחה אלוהית, עיר שיש לה מעין פוליסת ביטוח מהאל שישמור עליה בכל מצב ומכל אויב. תפיסה זו תעשה לעם ישראל עוד צרות רבות בהיסטוריה, אולי אפילו עד עצם היום הזה.

תגובת כוהני בית צדוק לגירושם מהמקדשים בשבטים בממלכת ישראל

כפי שציינתי עם מותו של שלמה והקמת ממלכת ישראל על ידי ירבעם בן נבט גורשו כוהני בית צדוק מהמקדשים, שעליהם השתלטו כוהני בית עלי. אירוע זה קורה בסביבות שנת 920 לפנה"ס. תגובת המחץ של כוהני בית צדוק הגיע כ 300 שנה מאוחר יותר. אז, בימי יאשיהו מלך יהודה, הם יעשו את הרפורמה המכונה "הרפורמה לריכוז הפולחן בירושלים", אולם אולי נכון יותר יהיה לקרוא לה "הרפורמה לחיסול המקדשים והכהנים שהם לא בירושלים". על כך תוכלו לקרוא בפוסט: הדרמה שמאחורי כתיבת ספר התורה.

האם ספר דברים עבר עריכה במסדרת אותה רפורמה? עריכה שמטרתה להצדיק בציווי אלוהי את מעשיהם? על כך תוכלו לקרוא בפוסט על מי מחק את הדיבר ה 11 ולמה.

לכל הנאמר כאן תוכלו למצוא ראיות מוצקות בספר "שלושה לוחות הברית". בספר ניתוח המראה בשפה פשוטה וקריאה כי ספרות המקרא וגם התורה שבעל פה הן תוצר של מחלוקות פוליטיות שהיו בין שני בתי הכהונה מתחרים. מחלוקות על מי היא העיר הקדושה ומקום מושבה של האל, מחלוקות על החגים והמועדים, מחלוקות על כל אותם דברים שגם כיום בימינו פוליטיקאים מתווכחים עליהן, כמו על נדל"ן (השליטה במקדשים), על ההנהגה והכוח שמתלווה אליה, ועל כסף, הרבה כסף. כל אלו משתקפים בברור בספרות הקודש שנכתבה לאורך שנים ארוכות ותוכלו למצוא לכך ראיות רבות בספר "שלושה לוחות הברית". 

אהבתם? מעניין? שתפו את הכתבה עם החברים שלכם

Facebook
WhatsApp
Email

אולי יעניין אותך גם

תיארוך התנ"ך והמקרא
המקרא

טכניקה לתיארוך ספרות המקרא

האם ניתן לדעת מתי נכתב כל סיפור במקרא, מתי נערך ועל ידי מי? ואל השאלה הגדולה הזו אוסיף שאלה נוספת: אל מי נכתב הסיפור המקורי ולאיזו מטרה?

קרא עוד »
חזקיהו מלך יהודה
יצירת התורה

חזקיהו נגד יאשיהו – ההבדל בין שתי הרפורמות לריכוז הפולחן בירושלים

מסופר על שתי רפורמות לריכוז הפולחן בירושלים שעשו חזקיהו ויאשיהו, אך הן רפורמות הפוכות במהותן. אחת ניסתה לאחד את בתי הכהונה והשניה לחסל אחד מהם. מה קרה ואיך זה קשור ללוח השנה?

קרא עוד »
אתר היסתורה
Uncategorized

איך נולד אתר היסתורה

קוראים רבים מבקשים שאספר על עצמי. מי אתה? מה למדת? איך הגעת לכל מה שאתה כותב עליו כאן? אז בפוסט הזה אנסה לתת תשובות לחלק מהשאלות הללו.

קרא עוד »
מתנה שלושה לוחות הברית
מתנה מיוחדת ולא שגרתית למתעניינים במקרא והיסטוריה

התכנים בבלוג הם פרי עבודת חקר ממושכת ומעמיקה שבחנה כתבי קודש יהודים רבים ושונים, כגון התנ"ך, חלקים מהמשנה, התלמוד הירושלמי והבבלי, מגילות מדבר יהודה, הספרות החיצונית, ממצאים ארכיאולוגיים שונים, כרוניקות בבליות, אשוריות, פרסיות ועוד.

עבודה שהראתה כי רוב כתבי הקודש היהודיים הם תוצר של פולמוס ארוך שנים, מלווה במאבקים קשים, בין שני בתי כהונה. הספר חושף את רצף המאבקים, העקובים מדם יש לומר, בין הכוהנים משני הזרמים, על כסף, נדל"ן כוח ושליטה. ומצביע על השתקפותם בטקסט המקראי ובתורה.  

תוכלו למצוא ראיות רבות, הרחבות ודוגמאות רבות לנאמר בפוסט זה בספר "שלושה לוחות הברית" שמביא את עיקרי הממצאים של עבודת החקר המקיפה הזו, בשפה פשוטה ונהירה לכל נפש.

לרגל ההשקה – עשרת ימי הנחה…
49 שקל בלבד לספר מודפס + 15 שקל משלוח (רק באתר המחיר – הזול ביותר)
29 שקל בלבד לספר אלקטרוני

דילוג לתוכן